Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fortsatt oenighet om mer handel i Lillänge

En bullerdämpande skogsridå ska finnas mot bostäderna på Körfältet och från Stuguvägen ska det bli ytterligare körfält om handeln i Lillänge utökas.

Annons

Dessa planer finns med i de senaste diskussionerna om utvidgat köpcentrum i Lillänge.

Miljö- och samhällsnämnden hade möte på måndagen och nya omarbetade förslag antogs efter fortsatt oenighet.

Med knapp majoritet beslutade politikerna att anta detaljplanen för granskning. Efter votering blev det sex röster för och fem emot. S fick med sig en ledamot från C och en från MP i beslutet som innebär att frågan kommer upp i fullmäktige framöver.

– Hade yrkandet om avslag vunnit hade vi stått där med en privat investerare som inte vet vad som gäller. Ett avslag hade inneburit att det inte hänt någonting i frågan eftersom det inte yrkades på återremiss, säger Mona Modin Tjudin (S) ordförande i nämnden.

– Nu kan processen fullföljas till kommunfullmäktige. Det blev en majoritet i nämnden utifrån att den demokratiska processen och beslutet ska tas i fullmäktige.

Men frågan om utökad handel i Lillänge är långt ifrån avgjord. Den har skjutits upp i väntan på att S söker stöd för utökningen hos andra partier.

– Vi har fortfarande ingen aning om det finns en majoritet för att den här detaljplanen ska antas i fullmäktige, säger Mona Modin Tjudin.

Platsen där handeln är tänkt att utökas knyter an till Lillängerondellen, med Stuguvägen och E14.

Trafiksituationen måste lösas och det står klart att bullret kommer närmare Körfältet om köpcentret utvidgas.

De kapacitetsproblem som skapas, på grund av mer trafik till området, kan lösas med två så kallade svängfält. Dels i form av ett ytterligare körfält för de bilar som ska från Stuguvägen till Hagvägen, samt motsvarande från Hagvägen till E14 mot Brunflo.

När det gäller oskyddade trafikanter är kommunens bedömning att planen innebär att området får god tillgänglighet för gång- och cykeltrafik.

Luftföreoreningarna kommer att öka men slutsatsen är att miljökvalitetsnormerna för luft underskrids med marginal i området.

Den bullervall som består av vegetation mot Körfältet blir kvar i ett alternativ som nu läggs fram och som antogs på måndagens nämndmöte.