Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fortsatt helvete under sommaren

Inga tåg kommer att rulla i sommar på sträckan Stora Helvetet uppger Trafikverket eftersom kompletterande undersökningar av banvallen behövs.

Annons

Inga tåg har rullat på sträckan Stora Helvetet, mellan Storlien och norska gränsen, sedan slutet av november i fjol eftersom det upptäcktes att banvallen börjat röra på sig. Efter det har Trafikverket arbetat under hela vintern och våren för att kunna bedöma statusen på järnvägsbanken från 1877. Kärnborrningar har genomförts liksom geotekniska beräkningar. Trafikverket påbörjade även arbetet med ett så kallat skredvarningssystem som skulle installeras.

Men under tisdagen enades en styrgrupp om att tågen på Stora Helvetet inte ska gå under sommaren. Trycksprängningarna är gjorda men den geofysiska analysen av dessa är ännu inte färdigställd.

– Vi har inte hela riskanalysen klar. Dessutom har inte skredvarningssystemet blivit installerat och kopplats ihop med vårt trafikledningssystem. Allt är rätt komplicerat, säger Mats Olofsson, regional samordnare på Trafikverket.

Han säger också att analyserna av kärnborrningarna måste vägas ihop med resten av analyserna.

– Det är en rustik bank. De visste vad de gjorde när de byggde den för över 130 år sedan och stenarna lutar på ett fint sätt. Men det finns hålrum mellan dem, säger Mats Olofsson som säger att man in dagsläget inte vet om hålrummen alltid funnits där eller tillkommit på senare tid.

Det viktigaste enligt Mats Olofsson är att järnvägsbanken får en långsiktigt hållbar lösning. Det innebär att banken måste bytas ut, gedigen eller ej, eftersom den snart nått sin livslängd. Och de 100 miljoner som regeringen skjutit till betyder att en planprocess kan börja redan nu parallellt med planerad elektrifiering och spårbyte på hela sträckan norska gränsen till Storlien.

– Med de från regeringen erhållna 100 mkr kommer vi att kunna göra en långsiktigt hållbar och modern anläggning som bör vara klar innan Åre-VM 2019, säger Mats Olofsson.

De kortsiktiga planerna för sommaren är:

• Skredvarningssystemet installeras på banken första veckan i juli. System som ska varna vid rörelser och händelser i banken som kan påverka järnvägen och E14 nedanför banken och som också kan drabbas vid eventuella skred. Detta skredvarningssystem ska kopplas in och trimmas för att bli en del i det ordinarie trafikledningssystemet.

Den 20 augusti ska beslut om banvallen tas då en slutrapport presenteras.