Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Försvarets reklamfilm i Jämtland en bluff

Har du vad som krävs för att jobba inom försvaret?

Annons

Frågeställningen dyker upp i försvarets senaste reklamfilmer där en sekvens påstås vara från Jämtland.

Nu får filmerna kritik och miljöerna i reklamfilmerna för försvaret av Sverige är fejkade och inspelade i Sydafrika, skriver Svenska Dagbladet.

På ett ställe dyker sammanbitna unga personer upp i Jämtländsk skogsmiljö.

En katastrofbrand i ”Jämtland 22.37” är fejkad. Den släcks i ett sydafrikanskt landskap i reklamfilmen.

Det är också sydafrikanska skådespelare som används, förklarar Försvarsmaktens marknadschef Fredrik Swahn till tidningen.

Svenska Dagbladet har också talat med personal inom och utom försvaret och som är kritiska till informationen Försvarsmakten bedriver för att locka personer under 25 år till försvaret.

– Detta gäller unga människors yrkesval inför insatser som ytterst kan gälla liv eller död. Man får inte använda reklamtrick i så allvarliga frågor, säger Mats Ekdahl tidigare generaldirektör för Styrelsen för psykologiskt försvar och som varit chefredaktör för reklambranschens tidning Resumé.

Han jämför med Bruce Willis-sekvenser för att visa upp en häftig verksamhet och att myndighetens information genomförs som en säljreklam för ett företag.