Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Första steget taget på väg mot gång- och cykelväg i Åre

Projektledare är utsedda, förstudiearbete påbörjat och i veckan hölls det första riktigt konkreta mötet mellan Åre kommun och Trafikverket. En gång- och cykelväg längs E14 mellan Duved och Mörsil är slutligen på väg att bli verklighet.

Men vägen dit är lång. Och dyr.

Annons

Mötet den 13 september var det mest konkreta hittills i försöken att få till en gång- och cykelväg mellan Mörsil och Duved och nu tycker Åres kommunalråd Eva Hellstrand (C) att man verkligen kan säga att projektet är i gång. Trafikverket har nu utsett två ingenjörer som ska jobba med projektet.

En av dem kommer att leda projektet hela vägen i mål, enligt Hellstrand.

Men än är det långt dit, i första hand gäller det nu en förstudie, eller rättare sagt en första förstudie.

– Det är inte en ”skarp” förstudie, utan en övergripande förstudie, förklarar Hellstrand.

Skillnaden är att den övergripande studien samlar in information och gör analyser om hela sträckan. Den skarpa studien kommer däremot att handla om de prioriterade delarna, Björnänge–Åre, och Hålland–Järpen, som ska byggas först.

Förstudien ska delfinansieras av kommunen. Att det nu finns kommunala pengar till detta beror enligt Eva Hellstrand på Vägverkets (nuvarande Trafikverket) löfte tidigare i år att betala tillbaka Åretunnelpengarna.

– Det har vi sagt, sedan vi fick besked att vi skulle få tillbaka pengarna i år, att vi är villiga att lägga pengar först och främst på förstudien, men sedan också på själva banan så att det ska bli gjort, säger hon.

Att förstudien kommer igång betyder inte alls att finansieringen är säkrad. Projektet, som i sin helhet väntas kosta upp till 80 miljoner, kommer att få tävla med andra gång- och cykelvägar på nationell nivå. Det är heller inte säkert att de 12,6 miljonerna för gång- och cykelvägar i länstransportplanen 2010-2021 går till Åre.

Vid träffen deltog även representanter för den 1370 personer starka Facebookgruppen ”Vi vill ha en cykelbana mellan Åre och Järpen”, som har gjort mycket för att lyfta frågan.

I början av oktober är det dags för nästa möte.