Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Första spadtaget för järnvägsbro i Bräcke

Ett första spadtag klockrent i enlighet med den officiella världens formulär 1 A.

Annons

Ungefär så skulle man kunna beskriva måndagens infrastukturhistoriska händelse i Bräcke samhälle: En fyrahandtagsspade, ett kommunalråd, en landshövding, två delintressenter och en sandhög.

Det var således få krusiduller som omgärdade det spadtag fick markera byggstarten på det i dag runt 15 år gamla projektet att bygga en fast bro över järnvägen i Bräcke.

Om ett drygt år skall den i skuggan av den täta tågtrafiken stundom så frustrerande bomförsedda järnvägsövergången i Bräcke vara ett minne blott.

Detta främst till fromma för både alla dem som bor på västra sidan järnvägen och för dem som driver företag där.

Tämligen stor publik fanns på plats vid tillfället.

I publiken märktes kommuns förra kommunalråd Kerstin Wallin, (S), och tekniske chefen, då liksom nu, Kjell Backlund, som har haft en lång väntan sedan det första beslutet.

– Vi hade med oss både Vägverket och Banverket, och kommunen hade pengarna, men det sprack på att inte alla hade de nödvändiga pengarna, säger Kerstin Wallin, för övrigt bosatt på den sida järnvägen som är på väg att bli betydligt mera lättillgänglig än i dag.

Projektet är i dag kostnadsberäknat till 30,3 finansierade miljoner kronor att jämföras med runt 20 miljoner när projektet skapades.

Bräcke kommun går in med drygt sju miljoner i projektet, trafikverket elva mljoner och staten och EU med resten.