Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Försämringar att vänta i tågtrafiken till övre Norrland

Stora försämringar väntar i tågtrafiken till övre Norrland.

Från 2013 kommer endast ett nattåg att gå mellan Stockholm och övre Norrland.

Och detta tåg ska gå efter kusten.

Annons

Från år 2013 kommer möjligheterna att åka nattåg till de norra landsdelarna att avsevärt försämras.

Med dagens nattågstrafik finns möjligheten att resa med tåg mellan Jämtland och övre Norrland genom att stiga på eller av i Bräcke alternativt Ånge och använda trafiken på Mittbanan till och från dessa ställen.

Men nu har Rikstrafikens utredning om framtida nattågstrafik till övre Norrland från 2013 presenterats och varit ute på remiss. Länsstyrelsen och landstinget i Jämtland har yttrat sig liksom Intresseföreningen Norrtåg och de är mycket kritiska till förslaget.

I utredningen anges att ”Förbindelser mot norr kan nås med byte i exempelvis Sundsvall”.

Här har kommunikator Jan Molde på länsstyrelsen reagerat hårt i sitt yttrande.

”Detta skulle kunna vara ett acceptabelt alternativ om tiderna för bytet var rimliga. Med den tidtabell som skissas i förslaget behöver bytet ske mitt i natten varför detta knappast kommer att vara ett reellt alternativ.”

Tågbytet skulle alltså ske klockan 02.00 på natten och det känns kanske inte realistiskt.

Intresseföreningen Norrtåg, via sin ordförande Elvy Söderström, säger att de ser mycket allvarligt på utredningens intentioner.

”Nattågen utgör en mycket angelägen transportlösning som binder samman vårt mycket avlånga land och som skapar en mängd resmöjligheter över natt mellan landets olika delar, inte minst de norra länens olika kopplingar till västra, södra och mellersta Sverige”, skriver de.

De vill se ett offensivt förslag med utbyggnad istället för den mycket kraftiga nedskärning som föreslås måste ställas i förhållande till varandra.

”Rikstrafikens snäva tillgänglighetsbegrepp ger en relativt begränsad bild av verkligheten och missar det bredare tillgänglighetsperspektivet. Stockholm är viktigt men inte det enda viktiga målområdet.”

De pekar på relationen genom inre Hälsingland mot Jämtland där två tredjedelar av de interregionala förbindelserna genom detta förslag försvinner.

Om denna trafik tas bort måste alternativ tas fram som kan ersätta trafiken. Samma sak gäller sträckorna Umeå-Luleå och Luleå-Kiruna.

”Innan trovärdiga alternativ finns framtagna kan förändringar på denna nivå inte accepteras. Vi förväntar oss att Rikstrafiken gör en seriös omvärdering av nattågstrafiken. Detta är inte en norrländsk trafikal angelägenhet utan en fråga om nationell tillväxt, utveckling och samhällsekonomi.”