Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Föreningsliv: Svensk flyghistorisk förening J/H

Annons

Vårt novembermöte handlade om ett pågående arbete med en ny bok: ”De som aldrig kom hem”. Författarna, Göran Jacobsson, Kristinehamn och Alf Ingesson Thoor, Karlsborg, framhöll att syftet med boken är att berätta på ett enkelt sätt, som kan förstås av allmänheten, om alla flyghaverier med omkomna i Svenska flygvapnet under åren 1946 till 1989. Att ihågkomma de omkomna med en kort historik över haveriförloppet och ett foto. Göran har en bakgrund som författare till böcker om fältflygare i Svenska flygvapnet. Alf har varit fältflygare, vidareutbildat sig till flygpsykolog och arbetat med flygsäkerhet.

De har studerat närmare tusen haverirapporter, genomfört ett stort antal intervjuer, rest runt till nedlagda flygflottiljer och genomfört seminarier med före detta flygande personal.

De har delat upp perioden i olika epoker. Den första 1946 till 1954 kallar de blandepoken. Flygvapnet var då under snabb uppbyggnad efter kriget. Man hade många olika flygplanstyper. Flygplan med jetdrift började införas. Konsekvenserna blev oerfaren personal, oprövade övningsanvisningar. Brister i ledningsfunktionen ledde till många haverier. Under denna period omkom 246 flygare. Med flygare avses förare, besättningsmän och passagerare.

1955 till 1963 kallar man jetepoken. Modern materiel infördes. Ny hotbild. Förbättrad ledning av flygtjänst. Konsekvenserna blev hög utbildningstakt, låg medelålder för flygande personal. Alf påpekade att män mognar ända upp till 25-årsåldern. Många flygförare var bara 18 till 19 år gamla när de examinerades från den grundläggande flygutbildningen på Ljungbyhed. Under denna period omkom 185 flygare.

Under 1964 till 1989 infördes bättre flygplan, anpassade till piloterna. Bättre utbildning på alla nivåer. Korttidsanställning som fältflygare avskaffades. Man fick därigenom en äldre kader med mera erfarenhet. Flygplanen fick bättre räddningssystem. Haverifrekvensen gick ner successivt.

Sammanfattningsvis skedde 877 totalhaverier. 547 omkom vid 390 haverier. En mycket dyster statistik. Jämförbara länder i västvärlden hade ungefär samma siffror. Arbetet med boken har bedrivits under flera år. Den förväntas komma ut under 2019. I byggnaden ”Tre Vapen” nära Karlaplan i Stockholm finns en vacker minneshall med namnen på alla omkomna. Avsikten är att komplettera denna med foto och några enkla upplysningar om var och en. Detta arbete bedrivs tillsammans med en anhörigförening. Mot uppvisande av legitimation har allmänheten tillträde till denna minneshall.

Bengt Landervik

 

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Länstidningen Östersund Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.

Skriv en läsarartikel

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Länstidningen Östersund Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.

Skriv en läsarartikel
Annons