Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Föreningsliv: Svensk flyghistorisk förening J/H

I vår regionala avdelning har vi flyghistoriska föredrag, oftast sista torsdagen i varje månad. Vi inbjuder föredragshållare från hela landet. Denna gång gästades vi av Steven Hellan, från Mattmar. Han har studerat arkeologi och historia, arbetat på länsmuséet, men har numera militärhistoria som hobby. Kvällens ämne var: Utländska nödlandningar i Jämtland/Härjedalen 1940-1945.

Under andra världskriget nödlandade eller havererade fler än 300 utländska militärflygplan på svenskt territorium. Merparten av dessa kom från Tyskland, Storbritannien och USA. Av dessa finns fyra dokumenterade fall som ägde rum i våra trakter.

Det första var en Heinkel, tyskt tvåmotorigt bombflygplan, som nödlandade kl. 05.30 den 3 juni 1940 på en myr strax utanför Gäddede. Besättningen på fyra man internerades på Kronobergshed i Småland och skickades tillbaka till Tyskland den 12 juli. Flygplanet togs om hand av personal från F4 och sändes tillbaka med tåg till Tyskland. Besättningen uppgav att de drabbats av felorientering på grund av nedisning.

Nästa var ett brittiskt dubbeldäckat torpedflygplan av typen Farey Swordfish som nödlandade i sjön Krycktjärn, cirka 9 km. öster om Stugun den 22 september 1940. Flygplanet ingick i ett förband på elva flygplan som startade från ett hangarfartyg. De skulle bomba fartyg i Trondheims hamn. Efter anfallet hittade man inte hangarfartyget och valde då att styra mot Sverige. Besättningen på tre man klarade sig oskadd. De återfördes under hand till Storbritannien. Resterna av flygplanet forslades till F4 på Frösön.

Den 3 mars 1942 nödlandade en tysk Focke-Wulf, ett enmotorigt sambandsflygplan, på sjön Torröns is, nära Överäng. Man var på väg från Bergen till Trondheim men tvingades nödlanda på grund av felnavigering och bränslebrist. Besättningen på två man blev först omhändertagen av boende i trakten, sedan av en militärpatrull från Undersåker. Efter tankning flögs flygplanet till F4 för att senare skickas med tåg till Tyskland. Besättningen fick resa till Trondheim redan den 7 mars. I utbyte släpptes två brittiska flygare internerade i Sverige.

Den 4 augusti tvingades en brittisk pilot att hoppa fallskärm nära Lillåsvallen strax sydväst om Funäsdalen i Härjedalen. Hans enmotoriga spaningsflygplan, av typen Spitfire, var beskjutet och allvarligt skadat. Piloten blev omhändertagen av den förste svenske officeren på plats, ingen mindre än HKH Prins Carl Johan Bernadotte. Enligt ögonvittne omfamnade prinsen och piloten varandra då det visat sig att de gått i samma skola en gång i tiden.

Föredragshållaren visade många bilder och tidningsartiklar som åskådliggjorde dessa händelser på ett fängslande sätt. Den som vill veta mer kan googla på Steven Hellans blogg Militärhistoria Z.

Efter föredraget tävlade vi i flygplansidentifiering och åt julbord.

Bengt Landervik

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Länstidningen Östersund Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.

Skriv en läsarartikel