Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Föreningsliv: PRO Myssjö-Oviken

Annons

PRO Myssjö-Ovikens höstmöte hölls på Orrgården. 84 medlemmar hade hörsammat kallelsen och bänkade sig vid de dukade borden, som lyste i höstens färger.

Du o Je, det vill säga Ylva Forseth och Jörn Nilsson, inledde med sång och musik före mötesförhandlingarna och återkom med ytterligare trevlig underhållning under kaffet.

Ordförande Berna Östlund hälsade välkommen och ledde sedan mötesförhandlingarna. Bland annat godkändes styrelsens förslag till verksamhetsplan och budget för år 2020. Det påpekades att fortsatt verksamhet är beroende av om det finns någon som efterträder Berna som ordförande eftersom hon aviserat att hon avgår i samband med årsmötet 2020.

Vidare beslutades om oförändrad medlemsavgift till föreningen, nämligen 40 kr. Ett fyllnadsval genomfördes då Eva Simonsson, Vigge, valdes in som ordinarie ledamot i styrelsen efter Karin Paulsson som avgått.

Föreningens duktiga servicegrupp hade under ledning av Anna Lindgren lagat en värmande köttsoppa som serverades med tunnbrödsstutar efter avslutade mötesförhandlingar.

Efter kaffe med kaka var det dags för dagens tema, som var konsumentfrågor. Konsumentrådgivare Ingrid Krylén var inbjuden att tala om viktiga frågor inom konsumentlagstiftningen. Bland annat påpekade hon att den som köper en vara har ända upp till tre år på sig för att reklamera en felaktig vara, även om säljaren angett den så kallade garantitiden till ett år. Hon varnade även för oseriösa telefonförsäljare. Hennes bästa råd var – Godkänn inga avtal på telefon! Svara inte på SMS-meddelanden från försäljare, då det kan innebära att man godkänner ett avtal som man inte ens kunnat läsa igenom. Lägg på luren!

Ingrid tog även upp möjligheten att skriva framtidsfullmakt. Det innebär en lagstadgad rätt för privatpersoner att bestämma vem som i framtiden, om behov uppstår, ska hjälpa till med att sköta personliga eller ekonomiska angelägenheter. Ingrid hade ett antal informationsblad med sig som snabbt gick åt, ett mått så gott som något på att hon förmedlat viktig kunskap. Mer information kan man få på konsumentverkets hemsida eller Bergs kommun, fråga efter konsumentvägledare.

Efter information om den kommande jullunchen den 29/11 och planerna på resa till Östersunds-revyn den 24/1 avslutades höstmötet med dragning på lotterierna. De flitiga deltagarna i slöjdgruppen på Träffpunkten hade bidragit till fina vinster, till glädje för många lottköpare, som kunde gå hem med bland annat vackra broderier eller rejäla yllestrumpor.

Karin Jirdén

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Länstidningen Östersund Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.

Skriv en läsarartikel

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Länstidningen Östersund Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.

Skriv en läsarartikel