Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Föreningsliv: PRO Föllinge-Laxsjö-Hotagen

Annons

Föreningens sommarutflykt tillsammans med SPF Hårkandalen till Höga Kusten blev en riktig höjdare. Resan var planerad av Anita Granström, som också berättade om bakgrunden till detta av UNESCO utsedda världsarv. Höga Kusten är i gott sällskap av andra välkända världsarv som Grand Canyon i USA, Stora barriärrevet i Australien, pyramiderna i Egypten, Kinesiska muren med flera.

På ingen annan plats på jorden har den totala landhöjningen varit lika stor som vid Höga Kusten. Från centrum i Skandinavien, över norra Tyskland och västra Ryssland låg isen tjock och pressade ner jordskorpan. Landhöjningen efter istiden är här som störst, hela 800 meter och fortsätter höja sig 8 mm per år.

I hjärtat av området reser sig Skuleberget, med världens högst uppmätta kustlinje, 286 meter över havet. Imponerande att beskåda från bussen som rattades av Markus Hurtig.

Dagens första mål var Mannaminne. Där intogs en god lunch i härlig miljö som följdes av en intressant guidning i området, skapat av konstnären Anders Åberg med god hjälp av konstnärsvänner. Där finns över 50 hus från när och fjärran samt en stor mängd insamlade föremål. Den 12 ton tunga så kallade Föllingefräsen, en dikningsmaskin tillverkad på Frösön i början av 1950-talet, väckte ett speciellt intresse i denna grupp.

Vårt nästa mål blev Själevads kyrka, där lokal guide gav intressanta fakta om kyrkan och bygden. Alla gapade av hängivenhet när vi gick över tröskeln till detta åttakantiga kyrkorum. Vår guide fortsatte sedan att berätta i bussen längs vägen mot Örnsköldsvik och även om staden samt om den betagande utsikten över staden och skärgården då vi kom upp på Varvsberget. Här serverades middag med utsikt över Ö-vik, innan bussen körde oss till hotellet för övernattning.

Dag 2 styrdes bussen mot Köpmanholmen, där en båt tog oss över till Ulvön. Lokal guide berättade om bygdens historia medan vi gick bygatan fram. Fiskesamhället Ulvöhamn växte fram i en bondemiljö som sedan blev surströmmingens Mecka. Bland de välbevarade gamla trähusen finns vårt äldsta kapell, byggt 1622. Måleriet, som nästan täcker varje yta i kapellets inre, utfördes i början av 1700-talet. Innan vi tog båten tillbaka till Köpmanholmen fikade vi kaffe och smörgåsar utanför kyrkan i det vackra vädret.

Sedan åkte vi mot den mäktiga bron, som byggdes 1993-97 över Ångermanälvens breda mynningsvik. Sveriges sjätte längsta bro, Höga Kusten-bron, är 1867 meter lång. Förebild är San Fransiscos berömda Golden gate-bro. Alla fotade skönheten med sina mobiler innan vi begav oss av mot Hallstaberget i Sollefteå. Uppe på berget fascinerades vi av ännu en bedårande utsikt då vi serverades en smaklig buffé i den stora matsalen.

När vi närmade oss Föllinge tackade ordförande Tage Jonsson deltagarna, som alla bidragit till trivseln i dagarna två och Anita Granström fick ett varmt tack för den välplanerade resan.

Sten-Åke Jonsson

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Länstidningen Östersund Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.