Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Föreningsliv: IOGT-NTO-distriktet

IOGT-NTO-distriktet i Jämtlands län har genomfört en politikerlunch i Bergs kommun. Temat för träffen var Valvinst detta supervalår. IOGT-NTO är ju en politisk organisation som är partipolitiskt obunden. Men rörelsen är alkoholpolitiskt aktiv under valåret 2014.

När nuvarande regering nu beslutat att höja alkoholskatten med 5 procent nästa år så har frågan om marknadsföring och reklam för alkohol blivit IOGT-NTO:s huvudfråga i Valvinstarbetet.

Vi vet att alkoholindustrin ökat sina reklaminvesteringar från 8 miljoner kronor år 2000 till 1 miljard kronor, vilket betyder 3 miljoner kronor per dag i Sverige. Detta är skäl för IOGT-NTO att uppmärksamma just dessa frågor. På frågan: Ska lagstiftningen för alkoholreklam skärpas? – svarade en enig verksamhetsnämnd i Bergs kommun JA till skärpning.

Det är just den frågan IOGT-NTO ställer till alla riksdagskandidater i årets riksdagsval. En lyckad politikerlunch med tio ledamöter från verksamhetsnämnden i Bergs kommun genomfördes på ett positivt sätt i början av juni i Tingshuset i Svenstavik.

Björn Karlsson