Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fördelarna med kilometerskatt

Företrädare för länets näringsliv har varit ute i debatten om de rödgrönas förslag om kilometerskatt för lastbilstransporter.

Annons

Naturligtvis förstår vi att de gör ett bra jobb för sina företag och att de bevakar sina intressen. Men de tar inte ansvaret för en långsiktig och hållbar politik för länets transporter, och ingen ställer det kravet på dem heller.

I stället är det våra valda ombud i riksdagen och på andra ställen som borde ta det långsiktiga ansvaret. Att borgaralliansen hukar och inte har några ambitioner för hur vi långsiktigt flyttar över gods från väg till järnväg ser vi tydligt nu. Green Cargo aviserar närmast en nedläggning av länets godstrafik, men högerns företrädare tiger. Det borde ligga i näringslivets långsiktiga intresse att inte förlora konkurrenskraft gentemot andra delar av landet där gods planeras att även i framtiden transporteras på järnväg.

Vi Socialdemokrater anser att det är politikens ansvar att tillse att godstrafiken finns kvar och utvecklas i länet för de transporter där järnvägen är möjlig att nyttja. Samtidigt måste vi se till att all onödig godstransport försvinner från våra vägar i hela landet. Därför föreslår vi införandet av en kilometerskatt för lastbilstransporter.

Att vi inte beskriver i detalj hur kilometerskatten ska utformas beror på att vi har beslutat att skatten ska börja gälla först från 2013. Det ska ske efter en noggrann utredning där även näringslivet ska få vara med. Det vi kan uttala oss om i dag är alltså vilka förutsättningar som ska gälla inför att frågan utreds, se da n får utredningen komma fram till detaljerna. Det som vi pekar på är möjligheten att undanta regioner och branscher där det inte finns alternativ till landsvägstransporter som är praktiskt möjliga.

En annan fördel med kilometerskatten är att den ska omfatta alla tunga lastbilar som kör i Sverige, oavsett från vilket land de kommer. Detta leder till sundare konkurrensvillkor gentemot utländska åkare, vilket också är efterfrågat av åkeribranschen. En skatt som utformas på rätt sätt kan innebära fördelar för åkerierna och påskyndar en omställning från beroendet av fossila bränslen som utgör ett stort hot mot åkerinäringens framtid.

Marie Nordén (S)

Riksdagsledamot

AnnSofie Andersson( S)

Kommunalråd Östersund

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons