Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

För vem avregleras bilprovningen?

Privata aktörer tillåts numera konkurrera med offentliga alternativ på ett flertal områden.

Annons

Skolan, järnvägen, primärvården och äldrevården är några exempel. På torsdag öppnas ytterligare en marknad när bilprovningen konkurrens-utsätts. Tanken är, enligt infrastrukturminister Torstensson (C), att vi ska få bättre service och ökad tillgänglighet för landets fordonsägare. Törs Torstensson verkligen lova invånarna i Sveg och Hammarstrand en bättre bilprovning?

I över 40 år har AB Svensk bilprovning ansvarat för kontrollen av den svenska fordonsparken. Till saken hör att företaget gör ett förbaskat bra jobb; i förra årets kundenkät uppgav 94 procent att det var nöjda med sitt besök på provstationen – rena drömsiffrorna för vilket serviceföretag som helst. Inte blir saken sämre av den måttfulla prisbilden; Sverige har en av Europas lägsta besiktningsavgifter, 300 kronor.

När det gäller just priset erkänner till och infrastrukturministern själv att kostnaderna för kunderna förmodligen kommer att stiga efter avregleringen. Det går inte att konkurrera med Svensk bilprovnings nuvarande priser och effektivitet. Men, försöker Torstensson, servicen blir bättre. Tillbaka till Sveg och Hammarstrand, kan Torstensson lova lördagsöppet och drop-in-tider i Norrlands inland? Nej, det kan hon förstås inte. Centerpartiet har ställt sin bil på långtidsparkering – i storstaden.

Det enda vi med någorlunda säkerhet kan säga är att det kommer att bli dyrare att besiktiga bilen. Därutöver finns en risk, som alltid när det gäller avreglerade marknader, för missbruk, allra helst som detta gäller en verksamhet som är obligatorisk.

Möjligheten att tjäna pengar är en potent drivkraft med en förmåga att locka fram både bra och dåliga sidor. När bilprovningen konkurrensutsätts blir det helt plötsligt ekonomiskt intressant att överväga en ombesiktning på Larssons Volvo 240, inte för att det behövs utan för att det inbringar stålar till firman.

Sedan den finländska bilprovningen konkurrensutsattes har andelen underkända bilar stigit från 19 till 28 procent. Vilket sammanträffande... Även motsatsen är förstås möjlig, alltså att den slappa besiktningen upphöjs till affärsidé. Sådana exempel finns inom friskolevärlden. Man ”studerar” och examinerar en kurs som normalt tar en hel termin på fyra veckor.

Om vi sammanfattar. Vi vet vad vi har – en effektiv och relativt billig bilprovning som nästan alla är nöjda med – men inte vad vi får, förutom högre priser då. Det andas politisk dogmatism över regeringens senaste privatiseringsexperiment.