Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

För (sångpedagogen) Astrid finns inga hopplösa fall

/
  • Till sångpedagoger Astrid Domino kommer alla sorters människor – från operasångare och andra sångpedagoger till ungdomar som funderar på att söka till Talang eller Idol.
  • Neutral, curbing, overdrive och edge, Astrid Domino pekar och förklarar de nya begreppen.
  • En ovan situation för en gammal avdankad korist ... Till sist blir det bara för pinsamt och fnittret tar överhanden.
  • Att slappna av i käken är jätteviktigt.
  • Ett finger bakom framtänderna är ett effektivt sätt att undvika framskjuten haka. Astrid gör tummen upp.
  • Nej, Astrid Domino kan inte göra underverk och jag blir aldrig någon Sissel Kyrkjebö. Men
  • Om man har problem med rösten inför en konsert eller ett annat framträdande går det komma till Astrid Domino och få akuthjälp.
  • Att slappna av i käken är jätteviktigt.
  • Astrid Domino tar emot sångare för enskilda lektioner i Missionskyrkan i Brunflo. Ibland kommer hela körer.
  • Varje lektion spelas in och bränns ner på en cd som sångaren får ta med sig hem.
  • Nej, Astrid Domino kan inte göra underverk och jag blir aldrig någon Sissel Kyrkjebö. Men

Kan alla sjunga? Nej, knappast.
Kan alla lära sig sjunga? Ja, absolut.
Sångpedagogen Astrid Domino i Brunflo är övertygad om att det inte finns några hopplösa fall. Åtminstone inte om man jobbar med "Komplett sångteknik".

Annons

Astrid Domino har hyrt in sig i Missionskyrkan i Brunflo med sin firma "Sjung ut!", och dit kommer sångare från alla genrer och i alla åldrar.

– Den äldsta hittills är en man på 89. Den yngsta en sexåring, berättar hon.

De som kommer kan vara allt ifrån klassiska solister som behöver hjälp med ett särskilt svårt parti i någon operaaria till rocksångare som vill ha hjälp att låta starkare och tuffare.

– Efter er kommer en kille som blivit hitskickad av sin fru för att hon vill att han ska sjunga hårdrock på hennes födelsedagsfest, berättar Astrid.

Född och uppväxt i en musikerfamilj i Brunflo har det alltid varit självklart för henne att ägna sig åt musik.

– Jag kunde inte göra annat. Det var det här jag skulle hålla på med, säger hon.

Efter musiklinjen på Palmcrantz utbildade hon sig till kyrkomusiker på Stora Sköndal och sen till kör- och sångpedagog på musikhögskolan i Stockholm.

– Jag hade nio års sångutbildning i bagaget, och hade arbetat som sångpedagog i flera år. Men det var inte förrän jag kom i kontakt med den danska röstforskaren och sångpedagogen Cathrine Sadolin och hennes koncept "Komplett sångteknik" som jag tyckte att jag hittade rätt, säger hon.

– Jag ville ju sjunga allt – gospel, pop, funk och klassiskt – men på musikhögskolan sade de åt mig att jag måste sluta i gospelkören Credo för att jag förstörde rösten där.

– Cathrine Sadolin däremot, hon menar att det visst går att sjunga i alla genrer utan att rösten tar skada. Det finns en teknik för varje ljud vi kan och vill göra och alla ljud kan åstadkommas på ett sunt sätt.

De tre grundprinciperna i "Komplett sångteknik" är:

– Stöd. Att hålla tillbaka luften genom att magen går långsamt inåt.

– Nödvändig twang. Ett mer svårförklarat begrepp som handlar om att ge tonen en riktning och klarare ljud som gör det lättare att sjunga.

– Att undvika framskjuten käke och spänningar i läpparna.

"Komplett sångteknik" delar upp rösten i fyra funktioner/växlar; neutral, curbing, overdrive och edge. Dessa funktioner kan användas av alla människor och inom alla stilarter.

Neutral är den mjuka, lite tunnare röst som till exempel Sissel Kyrkjebö använder när hon sjunger. Med curbing menas att man lägger på lite mera "metall" på rösten, som de flesta pop- och schlagersångare gör. Overdrive är en fullmetallisk funktion som används till exempel i rock och gospel för att den har mycket volym. Edge, slutligen, som också är fullmetallisk, är när man tar i som allra mest för att få ett riktigt kraftfullt och mer direkt ljud.

– Det underliga är, att manliga klassiska sångare i alla tider använt sig av alla de här funktionerna. Lyssna på Pavarotti, till exempel. När han tar sina allra högsta toner så handlar det verkligen om edge.

– Men när kvinnor gör likadant, då har man sagt att det förstör rösten. Vilket naturligtvis inte stämmer, säger Astrid.

Hon sjunger lite hårdrock för att demonstrera hur man gör, och vi blir både överraskade och imponerade av hur mycket ljud och kraft det kommer ur hennes lilla, späda kropp.

På utsidan är hon snarast folkviseljuv, och naturligtvis kan hon låta så också, vilket hon gör bland annat när hon sjunger i kyrkan på bröllop, dop och begravningar.

Länge sjöng hon i funkbandet Funky Fuel, men det har hon fått lämna på grund av tidsbrist sedan hon blev småbarnsmamma. Men gospeln släpper hon inte, och emellanåt rycker hon in som solist i gospelkörer. Och i andra körer;

– Nu senast sjöng jag med Cantilenakören som höll vårkonsert i söndag, berättar hon.

• Du skulle kunna försörja dig som sångerska, men väljer ändå att ägna din mesta tid åt att undervisa andra. Varför?

– Tja, först utbildade jag mig nog till sångpedagog mest därför att jag själv ville lära mig att sjunga. Men när jag kom i kontakt med Komplett sångteknik blev det så otroligt roligt att lära ut.

– När man hjälpt en sångare förbi de rent tekniska svårigheterna och kan börja jobba med uttryck och känsla, då är det alldeles fantastiskt.

Mer läsning

Annons