Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Följ med på en resa med ånglok för 100 år sedan

Det gamla ångloket från 1907 stånkade sig fram genom snöklädda vidder och den mäktiga synen kunde vara från början av förra seklet. Men det var nu i lördags som Inlandsbanan AB genomförde resan med ånglok för att fira att bandelen Östersund–Ulriksfors fyller 100 år.

– Det blev en succé direkt när vi gick ut med inbjudan att åka med på resan, säger Inlandsbanans vd Otto Nilsson. Vi kunde ta 200 resenärer med oss och den kvoten fylldes snabbt. Det var nog säkert 200 som blev utan biljetter. Men som tröst kan jag säga att vi kör en tur till med loket framöver hösten.

Länstidningen var med på resan och vi fick åka i en förstaklassvagn från 60-talet, som ägs av Orsa järnvägsförening. Vagnen gick tyst och mjukt på den något skakiga rälsen och den var skönare att åka i än många av dagens järnvägsvagnar.

Otto Nilsson, för dagen jobbande som konduktör, verkade trivas med sin uppgift. Han klippte biljetter och kollade upp var det klev på nya resenärer.

– Det var egentligen det här jobbet jag ville ha från början, men när jag började på inlandsbanan så fanns bara vd-tjänsten kvar, skrattar han.

Framme i loket jobbade Lennart Persson från Fåker, tillsammans med eldarna Marcus Piribaur och Halvar Handler. Lennart tillhör den utdöende skara som fortfarande behärskar att köra ett ånglok. Det 100 ton tunga loket gick som snabbast i 70 kilometer i timmen, men när det blev det uppför gick farten snabbt ner till 40-50 kilometer. Eldarna kastade in kol i pannan flera gånger i minuten.

När vi kom fram till Sikås var hela stationsområdet fyllt av folk eftersom byn hade passat på att ordna en vårmarknad i snöovädret.

– Jag tror att det beror på skitvädret att det är så mycket folk här, sa en av besökarna. Hade det varit fint så hade många stannat hemma och krattat i stället.

Förutom marknadsstånden visades veteranbilar och gamla traktorer. Från scenen bjöds på underhållning mest hela dagen. Flera av marknadsbesökarna var klädda i kläder från sekelskiftet. En av dem var Pelle Stjärnström, som kommer från byn. Han gick omkring och myste i vimlet med sin fiol. Ibland bjöd han på en trudelutt.

Per Söderberg från Länsförsäkringar passade på att överlämna två stipendier på 10.000 kronor var till ungdomsledarna Leif Bångman från Offerdal och Eiron Persson från Hammerdal. Söderberg hastade efter utdelningen till Vemdalen, där Kenneth Westfält från Vemhån, fick sitt stipendium.

Med på resan var också riksdagsmannen Per Åsling (C). Han betonade att Inlandsbanan är en viktig järnvägsdel i landet.

– Faktiskt så räknas den som nummer tre av landets järnvägslinjer. Man måste tänka på att Inlandsbanan går igenom en tredjedel av landets skogareal och en fjärdedel av skogsvolymen, säger Åsling.

Han tror också att Inlandsbanan har en ljus framtid och han tror att det kommer att skjutas till pengar från regeringen till en upprustning.

– Åtminstone har vår riksdagsgrupp föreslagit det, säger han.