Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Flygvärdinnorna älskar Östersund"

Hotet är en ny galleria i Odenskog. Men det finns också utvecklingsmöjligheter i centrala stan.

– Jag tror på Östersund som handelsstad.

Annons

Det säger Peter Martinek, centrumledare för de lokala handlarna i Östersund, och med lika många framtidsplaner som snöflingor i Vinterstaden.

– Ett stort hot för centrala stan är om det byggs en galleria vid den gamla betongstationen i Odenskog.

Pratar man med handlarna i stadskärnan kan man höra mantrat: Kommersen i stadskärnan dör med ännu en galleria utanför centrum.

– Jag tror att vägen att gå i är i motsatt riktning. Vi vill mer och mer ha lokala produkter. Vi säger inte längre närproducerat, vi säger HÄR-producerat i dag.

– Vi har en massa lokalägda företag i centrum. Det gör dem unika och det ska vi utnyttja. Vi har bara en Westvalls, en Hamngatan, en Doit.

Peter Martinek påpekar att Östersund med sin kompakta stadskärna, har världens chans att rycka upp sig och utvecklas.

– Flygvärdinnorna som bara är här några timmar älskar att handla i Östersund. De säger att de hittar allting de behöver och det är ett tecken på den potential stan har.

Pratar man med handlarna i Östersunds stadskärna dyker det upp några gemensamma nämnare som alla verkar fundera på:

# Handlarna måste hjälpas åt mer.

# En framtida galleria med småbutiker i Odenskog dödar kommersen i stadskärnan.

# Parkeringarna.

– Vi pratar om handelsutvecklingen dagligen. En sak som är viktig är att vi handlare samlas och drar åt samma håll, säger Reidar Sundin på klädbutiken Zerosix.

Malin Savehed på Hamngatan 10 säger: "Det är viktigt att alla har gemensamma mål".

Maria Lööf på Kök och present hör ofta att kunder klagar på dåliga parkeringsmöjligheter. Hon håller inte helt med i kritiken.

Peter Martinek har förslag på en utveckling som förhoppningsvis gör att kommersen inte bara koncentreras längs Prästgatan. Han menar att gränderna mot Storgatan måste göras mer inbjudande, att outnyttjade innergårdar öppnas för handel och kaféer och – kanske mer kontroversiellt – strypa trafiken på Storgatan.

– Det som skiljer Prästgatan och Storgatan i dagsläget är bilar och jag tror att vi skulle kunna skapa en fantastisk miljö på Storgatan om vi fick till en gårdsgata.

Martinek har förövrigt hittat 17 möjliga nya p-platser på Köpmangatan:

– Och detta enbart genom att flytta en trottoarkant en halvmeter vid Kvarteret Postgaraget. Man byggde en bredare trottoar för att man trodde att det skulle bi ett stort flöde av människor. Så är det ju inte. Det finns inte en käft som går där i dag.