Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flyglinjen till Umeå räddad minst sex år

Den omdiskuterade flyglinjen mellan Östersund och Umeå är nu räddad, i varje fall sex år framöver. Regeringen har nämligen gett Trafikverket i uppdrag att säkerställa att trafiken fortlever.

Samtidigt oroar sig resenärer för säkerheten.

Annons

– Vi kommer att genomföra uppdraget och upphandla trafik på sträckan i varje fall fram till år 2019. Uppdraget gäller tills dess regering eller riksdag bestämmer något annat, säger enhetschef Johan Holmér på Trafikverket.

Därmed kan man säga att landstingspolitikernas uppvaktningar med hänvisning till ett 20 år gammalt riksdagsbeslut gäller. Det har regeringen också markerat.

Dessutom säger Johan Holmér att flyglinjen går ganska bra, med en stabil passagerarutveckling.

– Stora passagerarantal på linjen måste ses som en framgång. Den förlängda trafiken till Luleå tror jag kan ha bidragit, säger Johan Holmér vidare.

Samtidigt har landstingsledningen fått ett brev från överläkare/universitetslektor Joakim Hennings på kirurgkliniken på Östersunds sjukhus där han oroas över att flyglinjen Östersund-Umeå, sedan årsskiftet, trafikeras av det estniska flygbolaget Avies.

Detta sedan en konflikt angående löner och avtal vid Direktflyg Sverige AB gjort att piloterna där har sagts upp.

För att kunna upprätthålla trafiken har därför Direktflyg sett till att skriva ett avtal med Avies.

Joakim Hennings skriver att Avies, som även flyger en del andra mindre sträckor i Sverige, har flera olyckstillbud som utreds av Haverikommissionen.

"Jag är som medarbetare i landstinget, Regionalt cancercentrum norr och Umeå universitet beroende av att kunna vara i Umeå och även ibland i Luleå med jämna mellanrum, men känner nu vare sig förtroende eller lust att utsätta mig och patienter, tjänstemän och kollegor inom sjukvården samt andra resenärer för eventuella flygrisker", skriver han.

Men Johan Holmér på Trafikverket tycker inte det är något konstigt med att Direktflyg Sverige AB har hyrt in ett annat bolag för att flyga sträckan.

– Vi har ett särskilt uppdrag att se till så att det finns flyg mellan Östersund och Umeå enligt ett europeiskt regelverk. Vi ställer krav på att våra operatörer ska ha flygtillstånd, därmed ska de klara att alla regelverk är uppfyllda, säger han. Vi kan inte hindra Direktflyg att hyra in andra kapaciteter, slår han fast.

Men landstingsrådet Harriet Jorderud (S) är irriterad över att inte landstinget fått någon information kring detta.

– Vi hade ett möte inbokat med Svenskt Direktflyg i slutet av året som de ställde in, säger hon. Vi har ingen kunskap mer om detta än det vi har läst, att de hade en konflikt och skulle hyra in ett annat bolag på sträckan.