Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Flygledningen agerar mot drönarna

Flygledningen på Åre Östersunds flygplats tillåter aldrig flygning med obemannade farkoster kring Östersund.
Men det är endast runt flygplatserna som trafiken är reglerad, resten av länet har flygledningen ingen makt över.

Annons

Länstidningen berättade i går om ett tillbud där en helikopter som utförde ett inspektionsjobb utanför Hackås fick avbryta flygningen på grund av en obemannad flygfarkost, en så kallad UAS, som befann sig i samma område och befarades vara på kollisionskurs.

Flygningen som skedde inom så kallat okontrollerat luftrum utom Åre Östersunds flygledares kontroll, hade varit totalförbjuden om den utförts närmare Östersund.

– Här i Östersund har vi bestämt att vi inte ger tillstånd för någon UAV-flygning i kontrollzonen och det främst på grund av att ambulanshelikoptern kan få uppdrag och kan behöva komma iväg snabbt, säger Kenneth Ericsson, chef vid flygledningen på Åre Östersunds flygplats.

Den så kallade kontrollzonen sträcker sig 1,5 mil mot öster och väster från flygplatsen samt 1 mil söderut och norrut. Det innebär i praktiken att flygning med obemannade flygfarkoster är förbjuden över Östersund, Ås, Rödön och hela vägen till Marieby och Svartsjöarna.

Efter händelsen utanför Hackås har Kenneth Ericsson startat en samverkan med flygbranschen och fritidsflygare i Östersund för att få kännedom om hur omfattade UAS-flygningen är.

– Vi måste få kontroll på det här för en maskin som flyger iväg utan att en operatör ser den är som en missil som kommer farande och det känns väldigt otryggt att det över huvud taget kan förekomma.

Även om det är förbjudet att flyga en UAS utom synhåll från operatören finns fortfarande tekniken för att kunna göra det.

– Det är absolut en stor flygsäkerhetsrisk som vi behöver komma till rätta med och det arbetas internationellt med hur vi ska hantera det här, säger Kenneth Ericsson, vid flygledningen på Åre Östersunds flygplats.