Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Flygbolag ska ersätta resenärer som fick boka hemresan själva

Ett sällskap på åtta personer fick besked om att deras hemresa från Sydafrika var inställd.

Annons

Flygbolaget British Airways meddelade att nästa resa hem, som var möjlig att åka med, avgick en vecka senare än planerat.

Fyra av deltagarna kunde boka om med annat flygbolag utan extra kostnader.

Övriga tvingades köpa biljetter hem med annat bolag. Bolaget ersatte dem för hotell och ej utnyttjade returbiljetter.

Däremot ville flygbolaget varken ersätta för förlorad arbetsinkomst eller ge full ersättning för biljetterna resenärerna själva tvingades köpa.

Allmänna reklamationsnämnden rekommenderar British Airways att ersätta resenärerna med dels 57 700 kronor och dels 4 800 euro.

Det här framgår av beskedet till en kvinna i Härjedalen som anmälde flygbolaget.

Enligt nämnden har bolaget inte visat någon som helst utredning till stöd för ansvarsbefrielse.

Flygbolaget kan inte undgå skyldigheten att betala 600 euro per passagerare i kompensation, i enlighet med en EU-förordning som omfattar lufttrafikföretag.

Bolaget har inte heller visat att man vidtagit rimliga åtgärder för att ordna flygning med annat bolag, vilket de drabbade lyckades fixa själva.

Allmänna reklamationsnämnden har kommit fram till att British Airways är skyldig att ersätta resenärerna för inkomstförluster och onyttiga kostnader, på grund av utebliven prestation från bolagets sida.

En ledamot i nämnden var skiljaktig och ansåg att flygbolagets hänvisning till extraordinära omständigheter, i form av väderförhållandena den aktuella dagen, gör att rätten till kompensation av resenärerna bortfaller.