Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flickan från ovan – smärtsamt drama

/
  • Den irländska skådespelerskan Saoirse Ronan är bara 14 år men redan mycket rutinerad. Bland annat spelade hon Briony i ”Försoning”.

Annons

Susie Salmon är 14 år när hon faller offer för seriemördaren Mr Harvey. Men Susies död är inte slutet. Från ovan, i en sorts skuggtillvaro mellan jord och himmel, fortsätter hon att betrakta sin familj och sina vänner. Sorgset följer hon deras försök att röra sig någorlunda framåt igen.

Efter ”Sagan om ringen” och ”King Kong” sänker nu regissören Peter Jackson röstläget. Den starka romanförlagan (av amerikanskan Alice Sebold) och en stilsäker rollista (Mark Wahlberg, Rachel Weisz, Stanley Tucci och Susan Sarandon) borde göra ”Flickan från ovan” till vårens drama. Men det som vanligtvis är Peter Jacksons styrka – specialeffekterna – stjälper ”Flickan från ovan”. Så fort filmen utspelas i Susies himmel dör den en smula. Här går Peter Jackson loss med färger, former och surrealistiska ljud och förvandlar sin film till en blandning mellan LSD-tripp och reklam.

Det är direkt smärtsamt att följa Harveys (Stanley Tucci) långsamma uppbyggnad av det scenario som ska sluta med Susies död. Medan familjen tvärs över gatan tror att det vanliga livet alltid kommer att vara som vanligt drar mördaren iskallt metodiskt upp sina ritningar. Som åskådare vill man bara att det ska gå fort och vara över, men Harvey har inte det minsta bråttom.

Peter Jackson är känd som en mästare på att visa oss det som inte finns. Den här gången lyckas han bara med det som finns: familjelivet, den obevekliga sorgen, de små händelsernas kärlek och fasa.

Mer läsning

Annons