Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Flera sidor av Olof Ågren på Jamtli

Konstnären Olof Ågren beskrivs ofta som en udda figur och hans konst etiketteras som naivistisk. Med en ny utställning och film vill Jamtli ge en mer mångsidig bild.

Annons

Olof Ågren (1874-1962) växte upp på Rödön och i Alsen, men arbetade även som yrkesmålare ett tag i Östersund innan han gav sig iväg till Stockholm och gick på Konstakademien. Därefter följde en säregen bana som konstnär. Under stora umbäranden följde han sina egna vägar och blev en riktig "herr tvärtom". När andra inspirerades av Matisse blev han i stället naivist. När han 1933 stod inför sitt stora genombrott slutade han måla och slog sig ned som jordbrukare i Småland. Detta är ett par exempel på uppgifter som brukar framhållas när man talar om Ågrens särart som människa och som konstnär.

Med denna schablonbild av Ågren vill nu Jamtli och Jämtlands läns konstförening göra upp. På lördag öppnar deras nya utställning med ett hundratal verk, varav de flesta inte visats offentligt tidigare. De flesta är hämtade ur Stålhammar Collection som består av Ågrens kvarlåtenskap, donerad till Jamtli år 2002 av hans släktingar Ulf och Gärd Stålhammar. Ett par verk hamnade i Jämtlands läns konstförenings samlingar redan innan detta och fem verk är inlånade från privatpersoner.

Till utställningen släpps även två dokumentärfilmer som skapats av filmaren Kurt Skoog och konstnären Kåre Henriksson. De har bland annat uppsökt de platser i Italien, Stockholm och Arholma där Ågren länge vistades och inspirerades av i sitt skapande. En rikt illustrerad skrift om kollektionen kommer även att släppas lagom till invigningen. Christina Wistman som är konstansvarig på Jamtli framhåller att Kurt Skoog gjort ett fantastiskt efterforskningsarbete inför filmerna om Ågren:

– I det här arbetet har den här personen tonat fram som verkligen ville arbeta, han ville måla, men han ville inte visa upp sig. Att sträva efter utställningar och sälja var den tråkiga biten av konstnärskapet, säger Wistman.

Utställningen är inte kronologisk utan hängd efter ämne och motiv.

– Han är så mångsidig att han får fram olika uttryck även om det skulle vara samma landskap han sitter och målar i, säger Wistman.

De två filmer som producerats består dels av en kortare film som visas ofta under utställningen, som komplement till all den konst som visas. Dels av en 72 minuter lång film som visas vid särskilda tillfällen och som ger en mer fyllig bild av Ågren som konstnär och människa.

– Det roligaste jag gjort någonsin. Dels har jag träffat olika människor som alla varit så glada att det varit någon som rotat i det här. Det märks att Olof Ågren har satt avtryck hos dem som träffat honom, säger Kurt Skoog.