Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fler förbud behövs i bilfrågorna

Annons

Tydligen är föräldrar de flitigaste mobiltelefonanvändarna, när de kör bil.

Min reflektion var att man kan ju faktiskt använda mobiltelefonerna och andra tekniska prylar, som man har i bilen, när den är parkerad. Även om man använder handsfree, så kan själva samtalet utgöra en trafiksäkerhetsfara.

Det mest upprörande är att den ansvariga ministern för bland annat trafiksäkerhetsfrågor, Åsa Torstensson, motsatt sig en en lag som övriga EU-länder infört som innebär ett förbud för mobilpratande utan handsfree i bilar.

Varför är den svenska riksdagen så rädd för att införa lagar, som förbättrar trafiksäkerheten både för sjötrafik och bilkörning? Numera gäller dock samma promilleregler både för sjö-och för landsvägstrafiken, men när frågan första gången väcktes i riksdagen om införande av samma lagstiftning för sjötrafiken som för landsvägstrafik mottogs motionen med ett flabbskratt.

En tredje fråga är den om förbud mot så kallad eftersupning, det vill säga att man inte får dricka alkohol under sex timmar efter en trafikolycka som har diskuterats inom till exempel MHF under minst trettio år, men mig veterligt har den aldrig diskuterats i riksdagen, eller i varje fall har riksdagen inte tagit något beslut i frågan. Den lagstiftningen har norrmännen.

Under min tid som nämndeman hörde jag många gånger argumentet från rattfylleriåtalade, att vederbörande blev så nervös efter olyckan att han eller hon var tvungen att dricka alkohol efteråt för att lugna nerverna. Jag anser, att dessa påståenden ofta var en efterhandskonstruktion.

Gunnar Gunnarsson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel