Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fler betalar räkningar på nätet – ändå vill vi ha dem i brevlådan

Utvecklingen går mot att allt fler räkningar och annan viktig information skickas elektroniskt. Men fortfarande anser åtta av tio svenskar att det är viktigt att få räkningen i brevlådan, även om de flesta betalar sina räkningar via internet.

Annons

Varje år undersöker Posten svenskarnas vanor och attityder till att ta emot viktig information per brev och via e-post. Undersökningen för 2010 visar att 81 procent av befolkningen fortfarande anser det viktigt att kunna få räkningar hem i brevlådan. Sett över tid minskar dock andelen från 90 procent år 2006 till 81 procent år 2010.

Samtidigt betalar 80 procent av dem som använder internet sina räkningar elektroniskt i dag, jämfört med 73 procent år 2006. Ändå vill man ha räkningen på papper hem i brevlådan.

Posten har också undersökt vilka fördelarna är med att ta emot viktig information – till exempel kontobesked och räkningar – som pappersbrev. Den klart största fördelen är att man ”vill ha det på papper”, det anser drygt en tredjedel av de svarande i undersökningen. Bättre kontroll, enkelt att läsa och överskådlighet är andra fördelar som anses viktiga.

De största fördelarna med att ta emot viktig information i elektronisk form är att det går åt mindre papper, att det går snabbt och är bra med hänsyn till miljön. Drygt en fjärdedel av de svarande anser dock att det inte finns några fördelar alls.

Elektronisk kommunikation verkar ändå vara på väg att öka i popularitet, om än långsamt. Under den senaste femårsperioden ökar andelen som tycker att det är viktigt att kunna få räkningar i elektronisk form från 37 procent till 41 procent.

I åldersgruppen 15 – 29 år anser hela 60 procent att det är viktigt att kunna få räkningar elektroniskt. Men något förvånande är det också viktigt för 83 procent i den här åldersgruppen att kunna få räkningen på papper i brevlådan. Det kan jämföras med åldersgruppen 30-49 år, där 73 procent anser att det är viktigt.