Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fjolårets tågproblem ställer till det idag

– Jag har aldrig hört något om att de sämre vagnarna skulle skickas norrut, säger Sven-Ingvar Håkansson, pressinformatör på SJ.

Annons

SJ har dragit igång ett åtgärdsprogram för att förbättra vagnarnas resistens mot kyla och svensk vinter. Med över 400 vagnar i vagnparken går det inte på en handvändning och alla vagnar är därför ännu inte åtgärdade.

– Förra året hade vi en tuff vinter, den var lång och besvärlig, säger Sven-Ingvar Håkansson, pressinformatör på SJ.

SJ har bland annat arbetat med att byta ventiler, kranar, rörkopplingar och försöker förbättra värmen. Tyvärr kan saker och ting fortfarande brista så isbildning med mera kan drabba tågen. När alla vagnar är klara kommer man se skillnaden och problemen kommer minska.

– När vi bestämmer vilka vagnar vi skickar vart är det bokningsläget som bestämmer. Vi har behövt ta vissa vagnar ur trafik och på grund av detta ställa in några tåg och kortat ner andra, säger Sven-Ingvar Håkansson.

Förra vintern tog många X2000-tåg skada. På grund av att man inte höll snön borta från rälsen blev många tåg mycket tyngre och detta ledde till skador. I somras hade SJ en del tekniska problem som förmodligen hade sin grund i detta. Man har därför varit tvungen att dra ner på antalet X2000 i bruk och kör färre X2000 till färre orter, där bland Östersund.

– Snart börjar en invasion till Jämtland, det är många som åker dit från jul och framåt och då kommer det självklart sättas in fler vagnar på de sträckorna, säger Sven-Ingvar Håkansson.