Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fjärrstyrt flyg - del 2: Remissvaren fick bara innehålla fördelar med fjärrstyrning

Artikel 12 av 12
Fjärrstyrning av Åre Östersunds flygplats
Visa alla artiklar

En hårt pressad flygbransch jagar kostnader genom att sparka flygledare, bland annat på Frösön. I framtiden ska en person kunna övervaka flera flygplatser samtidigt.
Ett tillbud över jämtländskt luftrum för snart tio år sedan visar att det finns risker med ensamarbete.
Är Luftfartsverket berett att offra säkerheten för pengar och prestige?
LT:s ledarsida granskar det kritiserade fjärrstyrningsprojektet i en miniserie i två delar.

Annons

Varifrån kom idén att dra in på flygledare för att sänka flygets kostnader? Svaret är, från samma nyliberala ideologi som ligger bakom avregleringen av bland annat apoteken, posten, elmarknaden, tågtrafiken, taxibranschen och bilbesiktningen.

Det var tron på att även flygtrafikledning blir billigare och bättre av att konkurrensutsättas som fick Fredrik Reinfeldts (M) regering att avreglera branschen 2010. Flygplatserna blev därmed kunder på en marknad.

Luftfartsverket, LFV, fick behålla sitt monopol på flygledartjänster vid statliga flygplatser, men tvingades ändå sänka sina kostnader för att hävda sig på den nya marknaden. Frågan var hur.

Lösningen blev digitalisering och fjärrstyrning.

Det som från början var avsett för små, lokala flygplatser har växt till att på sikt kunna omfatta Landvetter i Göteborg.

LFV och Saab bildade bolag och utvecklade ett världsunikt system för flygledning på distans, Remote Tower Services, RTS. Med färre flygledare och några få bemannade flygledartorn skulle 10 procent av kostnaderna kunna kapas, beräknade man.

För att kunna sälja systemet utomlands behövdes ett skyltfönster. Valet föll på Örnsköldsvik, som blev världens första fjärrstyrda flygplats.

Fyra år senare är systemet på väg att införas i stor skala. Om några år kommer flygtrafiken i Malmö, Östersund, Umeå och Kiruna att fjärrstyras från en ny central på Arlanda, som ska ha kapacitet att styra 24 flygplatser. Det som från början var avsett för små, lokala flygplatser har växt till att på sikt kunna omfatta Landvetter i Göteborg.

Tydligast blev det när LFV förra hösten bjöd in regionerna till ”samråd” för att få synpunkter på fjärrstyrningen, men bara efterfrågade fördelar med systemet.

I en studie gjord vid Umeå universitet, kallad ”Framtid eller kraschlandning?” har statsvetaren Sofia Olsson granskat hur etableringen av systemet har gått till. En av hennes slutsatser är att besluten redan var tagna och avtalen skrivna när förankringsprocessen drog igång. För mycket pengar och prestige var investerade för att låta piloter, lokala politiker och andra kritiska röster påverka.

Tydligast blev det när LFV förra hösten bjöd in regionerna till ”samråd” för att få synpunkter på fjärrstyrningen, men bara efterfrågade fördelar med systemet. För att göra det extra tydligt listade LFV fördelarna i de instruktioner som skickades ut inför samrådet.

Trots den tydliga uppmaningen att tänka positivt skrev länsstyrelsen i Jämtland ett mycket kritiskt yttrande där de sågade fjärrstyrningen och dess effekter för regionen.

Till ingen nytta, förstås.

Regeringen fortsatte i samma stil med att samla information som bekräftade redan fattade beslut, när de beställde en konsekvensanalys av RTS i höstas. Uppdraget gick till Luftfartsverket, som alltså inte bara är part i målet, utan ägare av hela projektet.

Det återstår mängder av frågetecken runt RTS: Varför har inte piloterna fått delta i flygsäkerhetsbedömningarna? Har det överhuvudtaget gjorts sådana bedömningar? Varför införs systemet på stora flygplatser och inte små, regionala som anses kunna tjäna mest på det?

Att det finns en konflikt mellan LFV:s samhällsansvar och verkets ekonomiska intressen är uppenbart.

Frågan hänger kvar i svenskt luftrum: Är LFV, Saab och Swedavia beredda att kompromissa med flygsäkerheten för att konkurrera på en hårdnande flygmarknad?

Fjärrstyrt flyg - del 1: Boeingplanen som var nära att krocka över Jämtland avslöjar faran med ensamma flygledare

Fler ledare i ämnet:

Luftfartsverkets dimridå inger inget förtroende

Godta inte planerna på fjärrstyrning av flygplatser

Dunkelt flygbeslut

Fjärrstyrningen av flyget är en skandalös historia

Annons