Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fjällbrynt säljs för att hålla kvar bönderna

Bönderna får minst 30 öre mer för mjölken och Fjällbrynt ska säljas. Milkos ledning bekräftade i dag de uppgifter som LT tidigare har publicerat.

Annons

År 2010 kommer kanske att passera som ett av de allra tuffaste i mejerikoncernen Milkos historia. Styrelsen har under de första tre kvartalen fattat ett flertal beslut som innebär att mejerier ska läggas ner och att många anställda förlorar sina arbeten. Men åtgärderna är enligt styrelsen helt nödvändiga för bolagets framtid. I dag presenterade mejerikoncernens ledning vad vill kalla för "det nya Milko".

– Vi har vänt på varje sten men vi vet nu hur vi ska komma i mål, sade vd Göran Henriksson.

Det nya Milko handlar mycket om minskade kostnader och att kunna betala bönderna mer för den mjölk de levererar.

– Det här är ett stålbad vi har gått igenom men ett nödvändigt stålbad för att vi ska ha våra bönder kvar i Milkoland, sade Göran Henriksson.

Ledningen bekräftade i dag LT:s uppgifter om en höjning på 30 öre per kilo vanlig mjölk och ytterligare 15 öre för bönder som levererar ekologisk mjölk. Ledningen säger också att det förmodligen blir en höjning till under våren 2011 men vill inte spekulera om hur stor höjning det i så fall kan handla om.

Vd Göran Henriksson bekräftade också att dotterbolaget Fjällbrynt ska säljas. Affären är inte avslutad men Göran Henriksson säger det finns flera intressenter. Hur mycket Fjällbrynt kan inbringa vill han inte gå in på men säger att pengarna är mycket viktiga för Milkos ekonomi.

– Anledningen till försäljningen är att vi ser att de pengar vi får för bolaget gör bättre nytta om vi kan använda dem för att investera i våra anläggningar i Östersund och Grådö och effektivisera där.

Även om bolagets ledning ser ljust på framtiden så blir 2010 ett riktigt dåligt år för Milkos ekonomi. Prognosen är ett minusresultat på 51 miljoner kronor för själva rörelsen. Räknar man dessutom in de stora besparingsåtgärder som håller på att genomföras så landar resultatet på minus 121 miljoner kronor. Pengarna från Fjällbrynt ska användas för att täcka förlusten.

– Vi har valt att ta strukturkostnaderna det här året så att vi kan gå in i 2011 med en frisk ekonomi, säger Göran Henriksson.

Han tror på vinst redan under nästa år vilket borgar för att mjölkpriset kan höjas ytterligare framöver.