Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Firar 80 år med retrospektiv utställning

Kafkaliknande bilinsekter och Luther på en spark. Omsorgsfull batik från 70-talet och stilleben i akvarell. Med start i dag visar 80-åriga Årekonstnären Ann Charlotte Hartman verk från hela sitt konstnärskap på Ahlbergshallen.

Annons

Färgen har knappt hunnit torka på en av de senare dukarna. Den med mängder av bilar i kö där formen och pastellfärgerna förvandlar de hårda bilarna till något mjukt och sött. På en olja intill transformeras andra bilar till mjuka men Kafkaliknande insekter.

– Hon har ju blivit absurd, titta här på bilarna som blir skalbaggar, säger Eirin Pedersen som menar att Ann Charlotte Hartman de senaste åren utvecklat ett annat sorts berättande.

Ann Charlotte Hartman fyllde 80 i år och utställningen på Ahlbergshallen kan ses som en födelsedagspresent från Åre konstförening till henne för att fira ett långt konstnärskap. I stora salen svävar hennes batikverk från 70-talet i rummets mitt. Vatten som väller fram, barn som leker, träd invid stenkyrkan.

– Man måste planera så in i vassen, säger hon.

För varje ny färg och nyans ett nytt lager av vax och ett nytt färgbad.

– Sen är det så spännande när man kokar ur vaxet och ser hur det blir, det kan vara överraskningar, säger hon.

Men att andas in ångor från vax och färgbad är krävande. Efter det intensiva arbetet inför en stor utställning på Galleri Norrland i Östersund 1979 lämnade hon batiken. När hon började på Gerlesborgsskolan i Bohuslän började hon också med olja och akvarell, tekniker hon fortsatt med. Akvarellen dominerade 80- och 90-talet, sedan år 2000 har hon varit inriktad på olja.

Hennes verk är spridda hos olika ägare så inför den retrospektiva utställningen har hon lånat in dem. Eirin Pedersen, också hon konstnär, har hjälpt till att göra urvalet och i det arbetet urskiljt återkommande teman. Ett av dem är träd.

– Träd tycker jag är väldigt betydelsefulla, de betyder mycket för jorden, säger Ann Charlotte Hartman.

Hon växte upp i Sörmland men kom till Åre som 17-åring och har sett byn förändras i en rasande takt. I några av hennes trädmålningar syns strandpromenaden i Åre – en del av dagens Holiday Club-område. Björkarna är borta nu. Sporthotellet, nu förbyggt, återkommer som motiv.

I det senare måleriet med dragning åt det absurda glider en ångbåt obemärkt in i Åre och på en spark framförd av en vinterklädd kvinna sitter en svartklädd Luther. Den senare målningen kom till när hon skulle göra ett självporträtt:

– Luther bromsade mig en tid och då tänkte jag att nu sätter jag Luther på sparken, säger hon.