Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Finns det några snälla barn här?

Annons

I Nacka lanserade statsminister Fredrik Reinfeldt (M) en tunnelbaneutbyggnad till Nacka. I Linköping kom besked om järnväg mellan Stockholm och Linköping. I Kiruna lovade de fyras gäng pengar till Malmbanan. Men ungdomssatsningen lanserades på ett äldreboende. Förvirrade twittrare ropade på pr-geniet Per Schlingmann, eller någon annan som kunde hjälpa alliansledarna med den mediala inramningen av ”ungdomspaketet”. Vad hände? En ungdomssatsning borde förstås lanseras på en skola eller en fritidsgård, inte på ett äldreboende, tänkte folk. Men de tänker fel.

Alla i ett samhälle tjänar på att vi satsar på ungdomar. Fritidsgårdar och insatser mot ungdomsarbetslöshet är inte bara till för de unga. Det mest rättvisa samhället skapar vi bakom okunnighetens slöja, som filosofen John Rawls så finurligt formulerade det: när vi inte vet till vilken position vi själva kommer att födas utformar vi de bästa villkoren för alla.

Upplägget med att portionera ut höstbudgeten genom skedmatning, det som alliansledarna ägnar sig åt när de åker runt i Sverige, är olyckligt. Deras julklappsutdelning har börjat långt innan julafton, men inte förrän det är tomt under granen vet vi vem som fick vad och vem som blev utan. Det finns ingen möjlighet att se vilka andra konton som kanske fått släppa till pengarna, eller vilka reservationer för framtiden finansministern lagt in, förrän budgeten presenteras i sin helhet – och det gör den först den 20 september. Varför gör di på detta viset? Det är ganska enkelt: tårtkalasen, firandet, rubrikerna, rubrikerna, rubrikerna.

Men det tråkigaste är ändå anslaget, att väljarna reduceras till passiva mottagare. Att Malmbanan är en ”present” till Kirunaborna, och tunnelbanan till Nackaborna. Efter en sådan budgetpresentation kommer ganska många barn gråta sig till sömns på julaftonskvällen. Det drar isär samhället.

Bra och kloka satsningar är till för alla och utmaningen ligger i att förklara hur stockholmarna drar nytta av Malmbanan, och norrbottningarna av t-banan. Samhället håller bäst ihop när alla är med på tåget.

Annons