Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fick vänta på nytt tåg – i nio timmar

Deras tåg var cirka 30 minuter försenat, nu fick de vänta i nästan nio timmar utan ersättningsbussar.

– Det känns förjävligt, säger Lukas Ödlund, som är en av de strandade.

Annons

Tidigt på fredagsmorgonen lämnade Nabotåget Östersunds station. Strax därefter anlände en handfull passagerare som egentligen skulle ha varit med på resan till Trondheim.

– Vi har ju åkt förut och det har alltid stått en taxi och väntat i lägen som detta, säger Birgit Malmqvist, en av de drabbade.

Men klockan 9.50 får den lilla gruppen veta på att det inte kommer någon buss eller taxi för att hjälpa dem vidare. De ombeds vänta till 16.27 då nästa förbindelse mot Trondheim avgår.

– Vi skulle inte klagat om det var tre eller fyra timmar. Men nu är det en, två, tre, fyr, fem, sex, sju, åtta, nio timmar, säger Pelle Engman.

– Man blir ju ett halvt dygn försenad.

Malmqvist och Engman söker svar via telefon, men nås av underliga besked som att taxibolaget inte vill köra eller mer bekanta svar som att kundtjänsten inte har möjlighet att sätta in extra resurser.

– Att taxin vägrar köra, det är ren lögn, säger Birgit Malmqvist upprört.

Hon kringgick kundtjänsten och ringde trafikledningen.

– Trafikledningen säger att man inte kan räkna med att vara i tid på vintern, fortsätter hon.

Birgit Malmqvist räknade med att hinna börja jobba klockan 15.00 i Trondheim, men hon fick meddela sin arbetsgivare att det inte var möjligt.

– Hädanefter vågar man ju inte ta tåget, säger hon.

– Frågan är ju vad som händer om nästa tåg är sent, påpekar Pelle Engman.

Det var inte fler än en handfull resande som blev strandade på Östersunds station. Rastlösheten gör snabbt att de börjar ge sig av in mot centrum för att hitta mat och tidsfördriv. Men i Östersund stannar de, bundna till tidtabellen och det hägrande eftermiddagståget.

Att tågföretaget säger sig kunna bjuda på lunch imponerar inte på Engman.

– Det finns ju inga alternativ, vi är övergivna här, säger Pelle Engman.

Engman och Malmqvist är rörande överens om att tågbolagen förstör för sig själva med den här attityden.

– Det finns ju ingen anledning att ha linjen kvar, säger Engman.

Birgits hund Vittra lägger sig lugnt på det nyskurade golvet. Eftersom Malmqvist inte räknat med förseningen finns vare sig vatten eller mat till Vittra.

– Det är för kallt för att vara ute, man vankar av och an.