Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Festivalalternativ för kultisvänner

Det är kris i Festivalsverige men det märks inte i Hallen.

Annons

Gla'musikalliansen och Hallens SK fortsätter framgångsrikt att anordna sin trivsamma kultisfest på andra sidan Storsjön. I går invigdes den nionde Gla'musikfestivalen med sedvanlig konsert i Hallens kyrka.

Hallen-Marbys blandade kör och Hallens manskör, båda under ledning av kantor Jan-Erik Wahlén, inledde programmet. Den blandade kören är inte stor men har en behaglig klang och bra balans mellan stämmorna. Den bjöd bland annat på en fin version av Malena Ernmans "Min plats på jorden". Vi fick också höra den välkända "Gabriellas sång" med Marianne Wahlén som solist.

Herrarna flirtade med den kvinnliga delen av publiken genom att sjunga både manskörklassikern "Älskvärda flicka" och den skojiga revyvisan "Vackra flickor" (... ska man inte tänka på, det ska man tänka på att inte tänka på...) Och visst gillade vi kvinnor att bli sålunda besjungna, fast vi skulle tro mer på orden om alla sångare gjorde sig besväret att titta upp på oss ibland. En snabb titt på dirigenten då och då skadar inte heller. Detta stirrande ner i notpärmarna är så tröttsamt att bevittna!

Gla'musikalliansen delar varje år ut ett stipendium på 5000 kronor, och i år gick det till violinisten och riksspelmannen Susan Reistad från Alfta. Hon växte upp i Stockholm och Uppsala och berättade när hon presenterade sig själv att hon tillhörde den första generationen elever som fick börja spela folkmusik i kommunala musikskolan. Som lärare fick hon bland annat legendariske nyckelharpsspelaren Erik Sahlströms dotter Sonia.

– Det var då det blev roligt att spela, sade Susan.

Förutom låtar på fiol bjöd hon både på sång och blockflöjtsspel, ackompanjerad på gitarr av spelkompisen Bertil Westlund från Bispgården. De båda träffades och fann varandra på en spelmanssammankomst i Mora för ett antal år sedan och har sedan dess framträtt som duo i många olika sammanhang. Häromsistens gav de också ut en skiva tillsammans, "Hagelskuren" med 15 melodier.

Susan har en lågmäld, lite försiktig spelstil som gjorde sig bäst i mollstämda polskor och stillsamma visor, men även i Griegs längtansfyllda "Solveigs sång". "Czardas" av Monti blev i hennes och Bertil Westlunds version mer vemodig än temperamentsfull.

Sammantaget blev det en njutbar musikstund i Hallens kyrka, men knappast så mycket tjo och tjim som man kanske kunde ha väntat sig av inledningen på en Gla'musikfestival. Men fortsättningen av helgen lär bjuda på mer av den varan. Öppningskvällen fortsatte med allsång och sedan blir det trivsam samvaro med sång, musik och dans både fredag och lördag.

Åsa Eriksosn Ahnfelt