Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Feeling för känsla

Det finns revolutioner som inte syns. Några pågår just nu.

Annons

Det här handlar om något så känsligt som, just det, känsla.

Det är häftigt HD-grafik i spel men om jag skulle bli tvungen att välja vilket som var viktigast – hur spelet ser ut eller hur det känns – så skulle jag naturligtvis ta ”hur det känns”.

Resonemanget ovan är givetvis en grov förenkling.

Som du som läser det här vet påverkar grafik och utseende ett spels atmosfär och stämning och därmed också spelets känsla.

Men ändå.

Ett spels känsla är nästan samma sak som det som vi på svenska ibland kallar”spelkänsla” även om det också, rätt ofta, förväxlas med det svåröversatta engelska begreppet ”gameplay”.

Nu avslutrar vi lektionen och går vidare, mot pudelns kärna.

Den känsla kag talar om, den man bör ha feeling för, får man bara på ett sätt: genom hårt jobb.

När det handlar om spel handlar det om många och långa spelsessioner.

Mer specifikt handlar det i de närmaste utgångarna om sportspel.

Tillhör ni dem som spelar EA Sports Fifa- eller NHL-spel vet ni kanske vad jag tänker på.

Ta årets fotbollsspel, ”Fifa 11”, som även för en insatt betraktare kan se ut nästan exakt som förra årets spel.

Även rutinerade gamers som inte är…hur ska jag uttrycka det?…inbitna Fifa-spelare (som ju låter bättre än ”fanatiker”, eller hur?) riskerar missa de små fina och revolutionerande förändringarna i spelets ”gameplay” (vad ska vi kalla det?).

Man måste ha spelat. Mycket.

Har man gjort det är det en omskakande upplevelse att bara slå en krossboll eller en kortpassning eller ett inlägg eller att bara ta emot en passning.

Känslan i bollhanteringen är så monumentalt mycket bättre än i förra årets spel (som vi tyckte hade fantastisk känsla, glöm inte det!) men hur ska man beskriva det?

Det känns i dina fingertoppar - och faktiskt i hela kroppen! - men står nån och tittar på säger de kanske ”jaha ja, här har det inte hänt något sedan förra året och året för det…”

Det är så klart likadant med stora titlar inom action- och krig och så vidare, uppdateringar och tillägg och nya versioner gör spelen så mycket bättre.

Men vem som helst fattar ju inte det.

Man måste ha Det (med stort D).

Feeling för känsla, alltså.