Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fd kommunalråd varnar: Olyckor i cykelvägarnas spår

Kommunledningen i Östersund har kommit in i en expresscykelvägssatsning som inte har en majoritet bland kommunens invånare bakom sig. Ändå kör man på och skall nu ta nästa steg enligt information vid gårdagens kommunfullmäktige.

Jag cyklar ofta och tycker att förutsättningarna för detta är bra i Östersund och på Frösön. Att anlägga expresscykelvägar på Brunflovägen och Storlienvägen är investeringar som inte är rimliga. Mellan Lugnvik och Östersund finns sedan tidigare 2 cykelvägar – nu är det 3!!

Brunflovägens ombyggnad har bl a gjort att busslinje 8 som trafikerat den vägen är flyttad. När man cyklar mot Odensala har det blivit Repslagarstigen och sedan cykelvägen bakom OSD som man använder.

Nu fullföljs dessa två expresscykelvägar och det går inte att ändra på!!

När det gäller Krondikesvägen så var det jag och Kerstin Henriksson som för ca 40 år sedan föreslog att den breda gångbanan skulle delas upp mellan gång och cykeltrafikanter. Så har det varit och det fungerar rätt bra.

På samma sätt finns det cykelväg efter Genvägen.

Jag delar helt uppfattningen från Centerpartiet och Liberalerna - stanna upp och utvärdera de nu gjorda satsningarna på expresscykelvägar.

Efter Krondikesvägen finns det många garage där man backar ut på gatan – på Genvägen har räddningstjänsten sina utfarter.

Om nu kommunen vill satsa mera på trafiksäkerhet för cyklister så borde den satsningen ske tillsammans med Trafikverket på E14/E45 mellan Opevägen och infarten till Hembygdsgården.

Jag tror att dessa satsningar på expresscykelvägar – jag hittar inte sådana namn på andra håll i Sverige – kommer tyvärr att medföra mera olyckor. Det är viktigt med ett samspel i trafiken mellan fordonsförare, cyklister och gångtrafikanter. Här måste också stor hänsyn tas till den stora gruppen äldre i trafiken – många med rollatorer.

Jag hemställer att Östersunds kommun inom kort genomför en hearing om expresscykelvägar och därefter är beredda att ompröva besluten om Krondikesvägen och Genvägen.

Per Söderberg med nära 45 år i kommunpolitiken 1971 – 2015

Samordnare för Centerns Ceniorgrupp

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel