Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fascinerande släkthistoria genom två århundraden

Med romanen ”Syster och bror”, som kommer ut idag, har Agneta Pleijel fullbordat en familjeberättelse som tar sin början i det tidiga 1700-talets Stockholm och avslutas under sent 1800-tal.

Annons

Då har hon låtit en tysk invandrares ättling, Herman Schützer, bli huvudperson i romanen ”Drottningens kirurg” (2006), dennes brorsdotter bli mor till den ryktbare aktören Lars Hjortsberg i romanen ”Kungens komediant” (2007), och slutligen Hjortsbergs dotter Lina, gift med hovsångaren Isaac Berg, ge upphov till huvudpersonerna ”Syster och bror” i den roman med samma namn, som nu fullbordar trilogin.

Egentligen är det väl först med denna tredje del som det blir en familjeberättelse, byggd på bevarade brev, dagböcker och direktförmedlade minnen. Men där faktaunderlag tidigare har saknats har Pleijel diktat en berättelse stödd av allehanda historiska dokument, med levande karaktärsteckningar av romangestalter, som haft sina förlagor i verkligheten, och av färgstarka miljöer.

En sån fascinerande släkthistoria det blivit! Skildrad i fem generationer under två århundraden, väl sammanhållen och koncentrerad till några få centralgestalter. Genom dem framträder också ett stycke svensk historia betraktad genom en burgen borgarklass’ ögon. En borgarklass som genom konstnärlig talangfullhet ofta stått hovet nära, men inte desto mindre drabbats av olyckor, förnedring och stora tragedier.

Nu är det 1830-tal och den lovande sångaren Isaac Berg har friat till skådespelaren Lars Hjortsbergs dotter Lina, men fått blankt nej. Den luttrade Hjortsberg vill inte ha fler taskspelare i familjen. Men genom att avstå från egna scenframträdanden och bli chef för hovets musikevenemang och undervisning vinner Isaac ändå Lina.

Om Isaac och Lina och deras två barn, den dövstumme Albert och den begåvade sångerskan Helena – ”Syster och bror”– handlar denna berättelse. Men den handlar också om ett samhälle och en tid som sätter de handikappade på undantag, diskriminerar kvinnor och tillåter dubbelmoralen att härja fritt.

Albert sätts på dövstumskola för att under sju långa år lära sig teckenspråk, katekes och ett hederligt hantverksyrke. Helena får trots sin musikaliska begåvning aldrig en ärlig chans till en sångkarriär, hon förväntas bara behaga med sin sång för att bli rikt gift.

Agneta Pleijel skildrar detaljrikt realistiskt så man ryser vardagslivet på dövstumskolan Manilla för Albert. Lika tidstroget övertygande skildrar hon det övervakade hemmalivet för systern Helena.

Hustyrannen Isaac är en patriark av den gamla stammen och styr och ställer med sin familj efter egen övertygelse. Och han varnar för artistlivet som hans egen svärfar varnat för taskspelare. ”Det leder bara till behagsjuka och inställsamhet, på det följer spriten och osedligheten”.

Men medan Albert tar steget från hantverksutbildning till konstnärskap kuvas Helenas talangfullhet. ”En flicka ska tyst behaga. Synas men inte höras”. Dock tillåts hon gifta sig rikt och bli olycklig för resten av livet.

”Syster och bror” är en släkthistoria som utspelar sig i ett starkt klasspräglat samhälle med patriarkala värderingar och en dubbelmoral som genomsyrar familjelivet. Och allt detta lyckas Agneta Pleijel med sin engagerande berättarstil blottlägga och skärskåda i pregnant tecknade miljöer och karaktärer.

”Syster och bror” tillhör de slags berättelser som är svåra att lägga ifrån sig när man väl börjat läsa.

Mer läsning

Annons