Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Färre EU-mopeder sedan körkortet infördes

Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) är antalet nyregistrerade mopeder klass 1 i länet hittills i år 65 stycken. Det är en minskning med 6 procent, som också är genomsnittet för resten av landet.

Annons

Mopedförsäljningens minskning är ett resultat av den ekonomiska krisen som pågår i stora delar av världen. Det menar Per Johansson, VD för Moped - och motorcykelbranschens riksförbund, McRF.

– Visst är det så. Folk är mer försiktiga och håller i plånboken jämfört med tidigare, säger han.

Per Johansson anser också att lagen om ett körkort för EU-moped, oavsett klass, gör att många drar sig för att köpa en EU-moped.

– Det blir en högre tröskel att komma i gång. Men det som är positiv ät naturligtvis att redan som 15-åring får man möjlighet till en bra utbildning och har gjort en bra investering för resten av livet, säger han.

Yamaha Center i Östersund säljer enbart klass 1 mopeder och försäljaren Nisse Höglund bekräftar också att de märkt av en nedgång av antalet sålda EU-mopeder sedan det obligatoriska körkortet infördes.

– Vi säljer runt 20-25 stycken per år, mest sommartid och innan körkortet infördes så sålde vi det dubbla, säger han.

Nisse Höglund berättar att på Yamaha Center märker de av en ny trend, att man inom familjen köper en EU-moped som man turas om att köra.