Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Färgfabriken tvåa bland reko konsthallar

Göteborgs konsthall är bäst i landet på att ge konstnärer bra arbetsvillkor. Endast sju av 60 konstinstitutioner – bland dem Färgfabriken Norr i östersund – lever upp till den reko-märkning som nu gjorts.

Bakom reko-stämplingarna står konstnärerna Jan Rydén och Erik Krikortz samt litteraturvetaren Tanja von Dahlern. Tillsammans har de gjort en genomgång av 86 konstinstitutioner som ställer ut nu levande svenska konstnärer. De utvalda institutionerna har anställd personal och oftast någon form av statligt stöd.

Allra bäst på alla punkter är Göteborgs konsthall, som efter Göteborgspolitikernas vändning i måndags nu också får vara kvar. Lene Crone Jensen, konsthallschef sedan 2005, ser konstnärernas ersättning som en större fråga.

- Det handlar inte bara om konstnären utan om konstens villkor i samhället. Konsten är inget som ligger utanför, något som ska ses som ett tillägg. Den har ett egenvärde, säger hon.

Via enkätundersökningar både med institutionerna och med utställande konstnärer har de tre reko-undersökarna kontrollerat bland annat om institutionerna upprättar skriftliga avtal, om konstnärerna får sina omkostnader betalda samt om utställningsarvodet är avtalsenligt.

Utgångspunkten är det nya MU-avtalet som reglerar just konstnärers ersättning. Av de 86 tillfrågade institutionerna har de lyckats få fram tillräckligt många uppgifter om 60.

Inställningen, inte storleken, är avgörande, visar undersökningen. Bland de sju reko-märkta finns giganterna Moderna museet och Nationalmuseum, men också Färgfabriken Norr i Östersund och lilla Konsthall C i Hökarängen med en årsbudget på 0,9 miljoner.

- Det finns inget linjärt samband mellan stor och liten budget och goda eller dåliga villkor, säger konstnären Jan Rydén.

Erika Josefsson