Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Familjen Hurtigh blev familjen elcykel

Ta en familj vars färdmedel har varit bil, lägg till ett kommunprojekt och avsluta med ett tvåhjuligt fordon som går på elkraft.
Vad blir det?
Jo, familjen Hurtigh som i dag väljer cykeln framför bilen.

Annons

Familjen Hurtigh består av Ante, Jannini och barnen Liam och Elias. Det är en till synes helt vanlig Östersundsfamilj med hus, jobb och en bil. Men sedan ett par veckor tillbaka har något förändrats i familjen. Inte nog med att kommunen vill ha en rapport från dem varje månad, numera har tanken på cykling slagit rot hos Ante och Jannini.

– Jag skulle nog säga att vi är en ganska slö familj och visst har vi cyklar men vi har inte använt dem på det här sättet, säger Jannini.

Hon pratar om nyckeln till mindre bilåkande och början på ett nytt synsätt. Det handlar om en elcykel som ingår i det projekt som kommunen valt ut familjen till. Till 60 procent av resorna till och från arbetet ska familjen använda elcykel och varje månad ska de redovisa för kommunen hur mycket de faktiskt har cyklat. Hittills har familjen hunnit med ett par resor till och från arbetena men mest har cykeln nu under semestern använts till fritidsresor.

– Det är lättare att cykla till affären än att ta bilen. Ska vi ta bilen måste vi åka runt villaområdet för att komma ut på rätt väg, det tar sin tid. Därför är det bättre att ta cykeln, säger Ante.

Till elcykeln har familjen också en kärra som de kan använda för att skjutsa barnen i eller ha som förvaring för till exempel matvaror. Tanken med kärran är att familjen ska ta cykeln när de ska åka för att lämna barnen på dagis.

Ante jobbar i Brunflo och har uppskattningsvis, från hemmet i Odensala, 1,5 mil till arbetet. En sträcka som han avverkar på cirka 20 till 25 minuter med elcykeln.

– Skulle jag ha tagit den vanliga cykeln hade jag nog gruvat mig varje morgon som jag skulle trampa i väg. Men nu slipper jag ju sitta i bilköer på morrarna och det tar inte speciellt mycket längre tid med en elcykel, säger han.

Jannini jobbar på Östersunds sjukhus och för hennes del skulle hon framför allt tjäna in parkeringsavgiften när hon tar elcykeln i stället för bilen.

– Man skulle kunna tjäna pengar på att ha en elcykel men framför allt tjänar man ju miljömässigt på det här, säger Ante.

Innan familjen sa ja till att vara med i projektet föredrog de oftast att gå i stället för att cykla. Nu funderar de på allvar att skaffa en egen elcykel men också att vara med längre i projektet.

– Projektet pågår till september ut, sedan kan man få fortsätta längre om man vill, och det vill nog jag, säger Ante.

Hur har grannar och bekanta reagerat på att ni är med i projektet, är de nyfikna?

– Ja herregud alla säger bara wow och blir väldigt intresserade. Det är flera som vill prova och fler som vill låna en av kommunen, säger Ante.