Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fallossymboler och kitschestetik

/
  • Per Sångberg inleder säsongen hos Bolin. Det är tredje gången han ställer ut i Östersund.foto: Robert Henriksson
  • Flugan har kontroll och en dominant position där den sitter på huvudet hos en person som underkastar sig naturen i Per Sångbergs målning ”Moth Man”.
  • Multiinternationelle Modhir Ahmed ställer ut samtidigt i Östersund och Bahrein och har nyss avslutat en utställning i Polen.

Den gångna helgen drog vårsäsongen igång på två av stadens gallerier. Vi bad Linda Petersson, konstnär och anställd som konstpedagog på Jamtli, att gå dit för LT:s räkning. Här redovisar hon sina intryck från två spännande utställningar.

Annons

PER SÅNGBERG STÄLLER för tredje gången ut hos Bolin. Pers målningar glöder stundvis medan vissa fungerar mindre bra och den ofärdiga problematiken finns kvar i målningarna. Har han tröttnat på målningen då han under flera år försökt att hitta den felande länken?

Man kan hitta några bilder som har denna typ av problematik. Men överlag är Per en bra målare som har kontroll över färgfält och form.

Motiven är djur och människor. Bilderna andas en slags vördnad för naturen. Per underkastar sig dess kraft. Djuren har en maktposition och människan synes naken och utsatt. Ormarna, fåglarna i bilderna känns påträngande.

En outsider i utställningen är en liten grön målning med en Buddhafigur i lotusställning. Denna kanske ska skvallra om Pers intresse för resor och sökande? Vargarna är ett annat återkommande motiv som känns väldigt aktuellt med den infekterade rovdjursdebatt som råder. Hans måleri bär även spår av kitschestetik då hjortar och dessa typer av djur lätt kopplas samman med ett sådant konstspråk.

Även jag värnar om djur och natur. Därför känns det intressant att en utställning kan förmedla mer än ett helt klimatmöte i Köpenhamn. Kanske skulle mötet behövt en knuff av Per Sångbergs bilder. Då kanske resultatet hade blivit annorlunda och djuren/naturens talan hade fått en centralplats. Jag tackar Per å djurens vägnar.

Ahlbergshallen

Modhir Ahmed ställer ut på Ahlbergshallen. Han har en gedigen meritlista och är bland annat utbildad på Academy of fine arts i Bagdad och Warszawa. Numera bosatt i Falun.

Hans sparsmakade utställning känns estetiskt tillrättalagd och kontrollerad. De grafiska bilderna är uppbyggda i skikt som efter noga övervägande byggs på och fylls igen. De kvadratiska mjölkfärgade ytorna i varje bild stänger ute betraktaren. Kanske konstnären med detta tillvägagångssätt bevarar och månar om sin egna privata sfär.

Det är inget osäkert sökande i bilderna utan en tydlighet och självsäkerhet trots den blandade tekniken. Bilderna är introverta och dunkla men Modhir kanske inte vill låsa bilderna till bara hans egen tolkning. Som betraktare vill man veta mer.

De naivt tecknade skisserna ovanpå det mjölkgröna är spontana och ger en fräschör i bilderna.

En del av skisserna är former av fallossymboler, man kan även se former av djur och människor. Vad har fallossymbolerna för betydelse för Modhir? Är det en slags revirsymbol? Status? Manlighet? Många frågor utan svar.

Helhetsintrycket är estetiskt pricksäkert. Hängningen är luftig och ger varje bild utrymme.

Förutom utställningen på Ahlbergshallen ställer Modhir Ahmed även ut på Albareh Gallery i Bahrein och har just avslutat en utställning i Bialystok, Polen.

Jag kan nöjt konstatera att det är en multiinternationell konstnär som kommit till vårt län. Vilket inte sker varje dag.

Mer läsning

Annons