Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Facebook vill veta mer om oss

Annons

Dave Eggers dystopiska framtidsroman The Circle handlar om ett världsomspännande nätverk där i stort sett hela mänskligheten har ett eget "TruYou-konto". The Circle peppar sina användare med slogans som Sharing is caring! ("Dela är att bry sig") och All that happens must be known! ("Allt som händer måste bli känt").

Som vanligt visar sig verkligheten inte vara långt från fiktionen. Nyligen träffade USA:s president Barack Obama representanter för åtta it-jättar, däribland Google, Apple och Facebook. Nätbolagen kräver att USA:s övervakningslagar ändras eftersom oroliga kunder börjat ställa frågor om bolagens roll i NSA-skandalen.

Och det finns skäl att ställa dem. Visselblåsaren Edward Snowden har ju lärt oss att den amerikanska säkerhetstjänsten NSA har tillgång till Facebooks data.

Vi är redan grundligt kartlagda av Facebook. Allt vi gör när vi loggat in analyseras och lagras: vad vi trycker "gilla" på, vilka länkar vi går in på, vilka vänner vi har. Nätverket vet redan det mesta om oss, från vilken tandkräm vi köper till vilka åsikter vi har. Självklart också var vi befinner oss rent fysiskt (GPS i mobilen). Allt sammanställs till en personlig profil som används för att sälja individanpassade annonser. 

Men Facebook nöjer sig inte. Nu har de börjat intressera sig för uppdateringar och kommentarer som påbörjats men inte slutfört. Halvfärdiga utkast som vi ångrat och kastat. Två forskare som är knutna till bolaget har kartlagt vad de kallar "självcensuren" hos fyra miljoner engelskspråkiga Facebook-användare. Genom att skicka en kod till webbläsaren kunde de se att sju av tio användare någon gång under en tvåveckorsperiod censurerade sig själva genom att kasta ett påbörjat inlägg. Fler män än kvinnor visade det sig. Användare som begränsat insynen på sitt konto censurerade sig mer än andra.

Innehållet i de avbrutna uppdateringarna har inte studerats. Än. Men det uttalade målet, enligt forskarna, är att begränsa självcensuren. Varför? För att den riskerar att "undanhålla värdefull information" från andra Facebook-användare. De uttrycker det som att sajten "tappar i värde", loses value, men menar egentligen loses money.

Forskarna summerar sina upptäckter på följande sätt: "Vi har fått en bättre förståelse för hur och var självcensur manifesterar sig i sociala medier. Nu behöver vi bli bättre på att förstå vad och varför". Med andra ord: Facebook vill veta vad vi skrev i den där uppdateringen vi kastade för att förstå varför vi gjorde det. Tekniskt sett finns inga hinder att reda på det. Frågan är bara om det ryms inom deras sekretesspolicy. Hittills har det rymts en hel del där.

Hur de ska förmå oss att sluta ångra oss och börja skicka allting vi skriver framgår inte i rapporten.

Nyligen fick vi veta att den svenska militära underrättelsetjänsten FRA har ett mycket nära samarbete med NSA. När FRA-lagen infördes 2008 blev det demonstrationer och massiva protester på nätet. Nu verkar det som om lagen kan användas som ett redskap i massavlyssning utan parlamentarisk kontroll. Så varför hörs inga protester? Varför är politikerna så tysta? Om annonsen på Facebook vet vem du är, då vet FRA och NSA det också. Vi börjar närma oss innebörden i The Circles slogan: "Allt som händer måste bli känt". Det kanske är dags att reagera.