Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Få helt avgasfria modeller

Alla talar om elbilar och tillverkarna tävlar om att visa upp de smartaste och effektivaste batteridrivna bilarna. Nyligen utlovade regeringen generösa subventioner till den som investerar i en helt avgasfri bil. Men var finns de att köpa? Och vem har råd att köpa dem?

Annons

Jodå, det finns elbilar på marknaden i dag. Men modellutbudet kan räknas på ena handens fingrar. Och det krävs hundratusentals fingrar för att räkna ut priset. Hybridbilar, som ju även har en vanlig förbränningsmotor, räknas inte som avgasfria.

Den svaga länken är fortfarande batterierna. De batterier som är effektivast och ger längsta körsträckan kostar lika mycket som en bättre begagnad familjebil.

I praktiken betyder det här att de flesta elbilar kommer att hyras eller leasas. I något fall kan man köpa bilen men bara hyra batterierna. Vem får då den nya miljöbilspengen?

Mercedes är en av de tillverkare som kommit längst och har börjat serietillverka en "riktig" elbil; Mercedes A-Klass E-cell. E-cell är en elbil som kan ta fem passagerare med bagage och dessutom klarar Euro Ncap:s tuffaste krocktest.

E-cell kan i bästa fall ta sig 20 mil på en laddning, men det förutsätter att man inte utnyttjar toppfarten på 150 kilometer per timme och heller inte tar ut den fulla effekten på 95 hästkrafter. Den kan "matas" med vanlig hushållsström och det tar då åtta timmar att ladda den för tio mils körning. Med trefas tar det bara tre timmar.

Laddningen kan kontrolleras och styras via mobiltelefonen. Givetvis kan föraren även under körning avläsa sin energiförbrukning och se hur långt det går att köra på resterande batterikapacitet.

Vad Mercedes A-Klass E-cell kostar talar ingen högt om. Bilen kan än så länge inte köpas, utan enbart leasas. Mycket av tekniken är gemensam med den eldrivna versionen av Smart Fortwo, som bara är hälften så stor som en A-Klass och som i USA kostar cirka 4 000 kronor i månaden att leasa.

Rolf Gildenlöw/TT Spektra

rolf.gildenlow@ttspektra.se