Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Få bilen att vara för evigt

Bilar slits hela tiden och måste skötas om, servas och repareras. Men hur mycket stryk de tar beror på förararna. Vi har tipsen som får din bil att hålla för evigt. Eller åtminstone så länge som möjligt.

Annons

Det finns inga fordon som är underhållsfria. Tändstiften slits ut, oljefiltret proppas igen och bromsbeläggen måste bytas. För att inte tala om oljor och andra vätskor som tröttas ut och behöver ersättas med nya. Så där håller det på.

För att bilen ska hålla bör man vara uppmärksam. Gå över kärran då och då, kolla allt ifrån oljenivåer till däcktryck och bromsvätska. Lyssna efter missljud under körning och känn efter hur ekipaget uppför sig. Var lyhörd, helt enkelt.

A och O är att sköta de serviceintervaller som tillverkaren anger i instruktionsboken. Inte slarva och chansa på att till exempel kamremmen ska hålla ett tag till. Om den går av kan ventilerna krökas av kolvarna vilket innebär motorstopp, bärgning och höga reparationskostnader.

I instruktionsboken brukar det också framgå hur bilen ska skötas vid större påfrestningar än normalt. I allmänhet behöver den servas oftare vid till exempel långvarig körning med släpkärra, i dammiga miljöer eller vinterväglag. Samt regelbunden stadskörning med många stopp och starter. Då kan det vara läge att kolla luftfiltret och motoroljan.

Just oljan är nyckeln till att förlänga livet på en bil. Den smörjer växellåda, differential och motorns rörliga delar, skyddar dem mot slitage på grund av friktion, rengör och transporterar bort föroreningar. Inte så konstigt att oljan brukar kallas för en billig försäkring.

Många entusiaster menar att motoroljan bör bytas en gång om året, oavsett hur långt man har kört, eftersom den suger åt sig orenheter och ger ifrån sig vatten. Det är då klokt att även byta oljefiltret.

Sådana saker går att åtgärda på egen hand utan någon större kunskap. Precis som tvättning och vaxning samt eventuell rostborttagning. Det är nämligen inte bara tekniken som ska hållas i trim.

Något som man i allra högsta grad råder över själv är hur bilen används. Om den ska hålla formen gäller det att köra förnuftigt och ta sig fram tämligen sansat i trafiken. Försöka vara hygglig mot motorn och behandla den varsamt tills den fått upp arbetstemperaturen. Att tokgasa för jämnan, slira med kopplingen och tvärnita titt som tätt förlänger inte livet på bilen.

Låter det tråkigt? Strunta i att vårda kärran då. Satsa på att misshandla den rått och slita ut den så snabbt som möjligt. Det är faktiskt lättare än att sköta om den.