Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Få använder reflex trots reklam

Bara en av tre personer i landet låter alltid reflexer dingla i mörkret. Skåningarna är sämst i landet på att bära reflexer, trots att Malmö stad tapetserat kommunen med annonser och satsat på bioreklam.

Annons

Endast var fjärde skåning svarar "alltid" på frågan om man bär reflexer i mörkret så här års. Det placerar länet i botten när det gäller reflexvanor.

I topp ligger Dalarna, där hälften säger att en reflex alltid följer med ut i mörkret, enligt en undersökning från försäkringsbolaget If. På Borlänge Energi är man glatt överraskad över siffrorna.

– Vi har haft en artikel i Bo i Borlänge som går ut till alla hushåll, men vi har inte gjort någon stor insats. Kanske är man mer medveten om behovet av reflexer här på landsbygden, säger trafikingenjör Emma Ohlsson.

Borlänges utdelning av 50 reflexer i samband med invigningen av ett resecentrum står sig slätt mot Malmö stads massiva reflexkampanj för 600 000 kronor.

– Vi har delat ut 27 000 reflexer i cykelstråk och i centrum. Vi har haft reklam på alla bussar, på infartsskyltar vid motorvägarna, i tidningsannonser och på bio. Men Malmöborna är inte bra på detta och vi är inte bra på hjälmanvändning heller, säger Lotta Cederfeldt, trafikpedagog på gatukontoret i Malmö.