Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

”F1 2010” - svindlande racingspel med simulator-feeling

Första formel 1-spelet på tre år är här och frågan alla bilsportspel ställer sig är den här:

Är ”F1 2010” simulator eller arkadracing?

Här är en följdfråga:

Spelar det någon roll?

Annons

F1 2010

(Codemasters)

Betyg: PPPP (4)

Ålder: 3+

Format: PS3, Xbox 360, PC

Genre: Racing

Senaste F1-spelet släpptes av Sony i februari 2007, för mer än tre år sedan.

Sedan dess har vi sportspelsfantaster med en extra faiblesse för F1-racing gått i väntans tider.

Beskedet att brittiska Codemasters – som ligger bakom fantastiska bilspel som ”Colin McRae: Dirt” och ”Grid” - förvärvade licensen väckte både förhoppningar och farhågor för snart två år sedan.

Förhoppningar för att deras succéspel som regel varit fantastiska.

Farhågor för att de ibland tummat lite på det där med simulering och realism.

Codemasters släppte ett (helt ok) F1-spel till PSP förra året men det är den här, flera gånger uppskjutna, releasen vi väntat på.

Hajpen har förstärkts av bloggvideos, tidigt släppta screenshots och videosnuttar.

Nu är ”F1 2010” här – och det är väldigt, väldigt, bra.

Menysystemet är typiskt Codemasters, snyggt, smart, lättnavigerat.

I karriärläget (spelets hjärta) genomgår man en procedur där intervjuer med media (tv) ingår och har betydelse för din fortsatta karriär.

Fräckt.

Spelets största tillgång är fart- och körkänslan. Det går undan på rakor och i höghastighetskurvor, det är roligt som sjutton.

Det är svårt att köra bra, till och med på enklaste nivån (”easy”).

Men det är tveksamt om det gör ”F1 2010” till en äkta F1-simulator.

Codemasters har snarare skapat ett ruskigt bra racingspel med simulator-feeling än en tvättäkta simulator – och det kanske är lika bra?

Spelet är oerhört utmanande. Alla vi som älskar att nöta varv och jaga tiondelar får vårt lystmäte.

Jag är en rutinerad vardagsrumsförare men jag svär över hur svårt det är att köra på expertnivån. Och jag blir vansinnig när jag genar lite i en kurva på bästa kvalvarvet och får beskedet att varvet är ogiltigt.

Online-loppen funkar bra men man saknar statistik, varvtider – och var hittar jag mina inkörda troféer?

Statistik – varvtider, däck- och bantemp - är också till stor del bortrationaliserad i vanliga spellägena. Synd. I formel 1 är hundradelar och tusendelar av sekunder och grader av största vikt.

”F1 2010” är i många delar vad vi hoppades att det skulle vara men det är nog en nedstrippad, kanske marknadsanpassad, version av vad det kunnat bli.

Det är inte illa.

Men det kunde varit ännu någon grad bättre.

Åtminstone några hundradelar.