Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

F-kassan kritiseras för att tusentals utbetalningar inte kommer fram

Försäkringskassans internrevision riktar skarp kritik mot kontohanteringen inom myndigheten.

Risken för felaktiga utbetalningar till privatpersoner måste minska.

Annons

Dålig kontroll av personuppgifter vid kontoändringar och otydligt ansvar för styrdokument är några av kritikpunkterna.

Kontohanteringen sker huvudsakligen vid försäkringskassecentren i Östersund, Sundbyberg och Västerås.

Internrevisionens sammanfattande bedömning är att arbetet med kontoändringar som sker via blanketter som inkommer till Kontogruppen NFC i Östersund är otillfredsställande.

  • Ansvaret i processen för utbetalning är otydligt.
  • Gemensamma instruktioner/handledningar saknas på handläggarnivå.
  • Internrevisionen rekommenderar att ansvaret ses över och görs tydligare i syfte att minska risken för felaktiga utbetalningar.

Vid granskningen framkom att det finns få förebyggande kontroller i kontohanteringen, vilket medför risk för sen eller ingen identifikation av felaktigheter.

Total förekommer cirka 45 000 returer av felaktiga betalningar årligen. Det är frågan om betalningar som gått ut på olika sätt utan att nå en mottagare.

Inom Försäkringskassan förekommer cirka 1 000 ändringar av konton dagligen.

– Hanteringen kräver ett omfattande arbete och riskerna för fel är många, konstaterar internrevisorerna Pirkko Nylund och Lars Gyllenswärd.

Vid kontogruppen i Östersund finns 6 av totalt 15 årsarbeten som jobbar med kontouppgifter.

Men myndigheten saknar organisation för att utreda de kontoändringar där misstämningar finns, mellan personnummer och bankkontonummer.

Veckovis sker en återkoppling från Bankgirocentralen som skickar en fil till försäkringskassan med eventuella misstämningar. Tjänsten har pågått snart ett år. Men inga utredningar av misstämningar är hittills gjorda.

– Det är otillfredsställande, enligt internrevisionens rapport där det slås fast att ansvaret för det här måste klaras ut på försäkringskassan så att misstämningar utreds.

Bland förslagen till förbättringar talas om att införa ett konto per kund och att samma hantering som vid löneutbetalningar införs. Banken får i nästa led hantera insättning på önskat konto och bank.