Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Experterna: Maten ska vara god och närande men är också pedagogiskt viktig

God mat, rena ekologiska råvaror, rättvist och nära. Innebörden av de orden tycker Fia Gulliksson, Jilu, att Östersunds kommun ska ha med i matutredningen. Dietisten Elisabeth Strömblad tycker kommunen ska tänka på att mat berikar livet och att mat är viktig ur ett pedagogiskt perspektiv.

Annons

Båda var med på tisdagens matseminarium.

Fia Gulliksson, matkreatör och gastronom som nu bland annat arbetar inom JILU (Jämtlands läns institut för landsbygdsutveckling), tror att grunden till en bra skolmat ligger i en tydlig värdegrund. Och en viktig grund är att ta reda på vad barnen får i sig från skolmaten.

– Det görs mätningar utifrån maten som slängs men det blir missvisande. Varför väger vi inte barnen före och efter mat som man gör när de är små?, säger hon.

Fyra grundstenar i matkvalitet, som hon tycker kommunen ska ha med sig i matutredningen är god mat, rena ekologiska råvaror, rättvist och nära.

– Av 352 tillsatser som är godkänd i mat är till exempel 180 förbjudna i mat till djur. Det ska vara rena ekologiska råvaror.

– Rättvist. Det ska ställas krav i upphandlingarna som tar tillvara det som är lokalt producerat, säger Fia Gulliksson.

Med nära menar hon bland annat att maten ska lagas på plats och inte transporteras långa sträckor.

– Kommuner säger att det är för dyrt att ha stora riktiga kök. Det är kommunallagen som ställer till det. Tänkt om skolköken kunde sälja det som blir över som till exempel matlådor till stressade föräldrar eller baka bröd själva och sälja en del av det för att finansiera köket, säger Fia Gulliksson.

Hon vill också att barn i skola och förskola ska få vara med i köken.

– Det är en ren missuppfattning att den nya livsmedelslagstiftningen inte tillåter det. Men reglerna måste följas. Barnen måste ha speciella kläder, tvätta händerna och så måste det finnas en ansvarig. Barnen får inte heller hantera kött.Besvärligare än så är det inte, säger Fia Gulliksson

Elisabeth Strömblad, dietist på landstinget inom Kompetenscentrum för livsstilfrågor, sätter fokus på att mat är energi och näring, men att det är mer än så.

– Lunchen ska ge cirka 30 procent av näringen varje dag och det gör att maten ska uppfylla vissa näringskrav.

– Skolan ska stå för goda matvanor. Och är också viktigt ur ett pedagogiskt perspektiv. Eleverna ska få möjlighet att smaka sådant de kanske inte äter hemma. Skolmaten kanske också kan inspirera föräldrarna att pröva något som de inte brukar tillaga, säger Elisabeth Strömblad.

Mer läsning

Annons