Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Examensrätten ifrågasatt på tekniska utbildningar

Examensrätten ifrågasätts på åtta av Mittuniversitetets utbildningar inom teknik- och ingenjörsvetenskap.

Annons

De får betyget "bristande kvalitet" av Universitetskanslerämbetet, som utvärderat teknik- och ingenjörsutbildningarna vid samtliga lärosäten i landet.

På Mittuniversitetet håller drygt hälften av utbildningarna inte måttet. I landet som helhet handlar det om en tredjedel.

Sex av utbildningarna på Mittuniversitetet har "hög kvalitet", däribland utbildningar i maskinteknik och byggnadsteknik.

Nu har man ett år på sig att förbättra de åtta som inte når upp dit. Där ingår datateknik, teknisk design och kvalitetsteknik. Det är främst det sistnämnda som inte får godkänt.

– I gränsen mellan bristande och hög kvalitet på utbildningarna finns ett antal mål som ska uppnås. Några examensarbeten har inte nått upp till dessa mål, säger Hans-Erik Nilsson, dekan på fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier på Mittuniversitetet.

Han anser att det är svårt att ha någon bild i förväg, av hur det kommer att gå i utvärderingarna.

– Vi vet hur vi ska hantera det här framöver, det är att strama upp kvalitetskontrollen på de självständiga arbetena gentemot samtliga lärandemål. Den processen har påbörjats, säger Hans-Erik Nilsson.

Miun har några mångvetenskapliga nya områden, i gränslandet mellan teknik och samhällsvetenskap som borde ha framtiden för sig. Men den negativa utvärderingen överraskar ledningen.

– Där är vi förvånade att vi fick "bristande kvalitet". Det finns en pågående diskussion kring vad som ska finnas i de här ämnena och vi måste analysera bättre vad Universitetskanslerämbetets ställningstagande betyder, konstaterar Hans-Erik Nilsson.

Han ser examensarbetena som gemensam nämnare för att förbättra kvalitén.

– Min bedömning är att vi har en god kvallitet som vi också måste kunna visa i de självständiga arbetena. I ämnen där vi har frågeställningar kan vi behöva ändra i programmets inriktning så att man får en tydligare teknikbas i gränslandsutbildningarna, sammanfattar Hans-Erik Nilsson.

Drygt 360 utbildningar i landet har utvärderats. Civilingenjörsutbildningarna kommer bäst ut, medan utbildningar till högskoleingenjör har större problem. Över 4000 examensarbeten har granskats.

– De utbildningar vi gett omdömet "bristande kvalitet" har ofta för svag vetenskaplig förankring, säger universitetskansler Lars Haikola.

Han pekar på att många examensarbeten görs i samarbete med företag, men att deras krav inte alltid stämmer överens med akademins krav på utbildningarna.