Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Evigt unga 911:an fyller 50

Med tidlös design och fin väghållning har den gjort ett jättelikt avtryck i motorhistorien. Så är också 50-åringen Porsche 911 en ikon i sportbilsvärlden, en klassiker som har körts av polisen och självaste Kungen.

Annons

Alla känner igen en Porsche 911. Det egensinniga utseendet med de runda och bulliga formerna har hängt med i ett halvsekel. Liksom hög prestanda och bra köregenskaper. Modellen är helt enkelt urtypen för hur en sportbil ska vara.

- En Porsche drar blickarna till sig och väcker uppmärksamhet. För mig var den en pojkdröm. Den är gediget byggd och håller hög kvalitet, tycker Mikael Stedt från Porsche Club Sverige.

Han äger självfallet en bil av märket, en 911 GT 3 från 2004.

- Jag nöjeskör en del och brukar vara med på klubbens banträffar och slalomtävlingar. Med en 911 kan man köra hårt på bana utan att vara rädd för att den ska gå sönder. Den är en riktig sportbil som är gjord för att hålla.

Och sådan var tanken redan från början. Fabriken ville bygga en bättre sportkärra än sin 356, modellen som satte Porsches namn på kartan. Den var gammal och tiderna nya. Därför konstruerades en modern bil med bättre fjädring, skivbromsar runt om och en luftkyld boxersexa på två liter, en aluminiumpjäs som kunde utveckla 130 hästkrafter.

Det nya sportåket kallades för 901 och visades upp på Frankfurts bilsalong i slutet av 1963. Modellen började tillverkas men fick kritik av Peugeot som använde liknande sifferkombinationer på sina bilar. I stället för att krångla bytte Porsche helt enkelt namn på kärran, som fick heta 911. Den ansågs dock vara lite för slö, men vässades snart och fick en längre hjulbas, som botade mycket av den kraftiga överstyrningen.

Modellen försågs löpande med allt mer effekt och större motorstorlek. Porsche 911 hade blivit en värstingbil som bjöd på precision, prestanda och oborstad körglädje.

Det höll även ordningsmakten med om. I Sverige fanns det ett 20-tal snabba polisbilar av märket fram till 1973. Det var för övrigt samma år som Kungen förevigades av en smygfotograf när han kysste Silvia vid en bensinmack på Öland. I sin 911 T Targa.

Drygt ett år senare tog Porsche ännu ett kliv framåt. Den nya 911 Turbo hade bra klipp i motorn, en treliterssexa på 260 hästar som gjorde noll till 100 på under sex sekunder. Succé!

Liksom många andra versioner av 911:an kom Turbo direkt från tävlingsvärlden, en plats som hela tiden varit det viktigaste testlaboratoriet för nya tekniska lösningar. För många är det just Turbo som står som symbol för hela modellserien. Precis som att 911 utgör kärnan i varumärket Porsche.

- Det som utmärker 911:an genom tiderna är helt klart designen. Man har inte ändrat särskilt mycket utan formerna är kvar. Konceptet är också detsamma. Den sexcylindriga motorn skulle kunna placeras framtill eller i mitten av bilen. Men i stället låter man den vara kvar där bak, säger Mikael Stedt.

Så har också Porsches designavdelning kallats för "världens lataste". Men "världens smartaste" vore kanske en bättre benämning. För det finns knappast någon bil på marknaden i dag med en starkare identitet än 911.