Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett Sverigebygge för halva Sverige

Annons

Alliansen firade taktiska triumfer i Almedalen under onsdagen. Genom att presentera ett förslag med det grandiosa namnet ”Sverigebygget” lyckades de vrida bort strålkastarna från Miljöpartiets dag i Almedalen.

”Sverigebygget” innehåller 100 000 nya bostäder fram till 2035, nya stambanor och höghastighetståg mellan storstäderna.

Det är uppenbart att alliansen vill ta upp kampen med Miljöpartiet om storstadsväljarna. Frånvaron av förslag som påverkar Norrland är faktiskt provocerande. ”Halva Sverigebygget” hade varit ett bättre namn. Här finns visioner om höghastighetståg som ska svepa fram som missiler mellan storstäderna. Här finns förslag om en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör. Men bara i förbifarten nämns det att förutsättningarna för en utbyggd järnväg i Norrland, med medfinansiering från näringsliv och kommuner, också ska prövas.

100 000 nya bostäder visar sig vara regeringens egen gissning om hur många bostäder som ”möjliggörs” genom infrastruktursatsningarna. Bostadsbyggandet ska ta fart genom att staten betalar exempelvis en järnvägsinvestering mot att kommunen bygger bostäder. En modell som tillämpas i Stockholm och som regeringen vill börja tillämpa i Göteborg och Malmö. Någon Norrlandsmodell är det knappast.

Förslaget om höghastighetståg mellan storstäderna lades fram av de rödgröna partierna redan i förra valrörelsen. Den gången kallade Anders Borg (M) tågen för ”science fiction-tåg på magneträls” och avfärdade dem som ”robust olönsamma”.

Finansieringen av ”Sverigebygget” är dunkel. Hela paketet kommer att kosta 400 miljarder. Det talas om kommuner och regioner som medfinansiärer, trängselavgifter och en särskild infrastrukturskatt. Det sistnämnda är en intressant konstruktion. Infrastruktursatsningarna ska delvis betalas med en avgift som ägare till kommersiella fastigheter får betala för den värdestegring på marken som följer av en utbyggd infrastruktur.

”Sverigebygget” sträcker sig fram till 2035. Byter vi regering innan dess finns det alltså ingen att ställa till svars. För att bli trovärdiga måste regeringen dela upp detta tjocka stycke valfläsk i hanterliga bitar.

Men. Observera. Det här är viktigt. Det fluffiga anslaget hindrar inte att ansatsen är rätt. Det är ett välkommet trendbrott i valrörelsen att det läggs ett förslag som innehåller rejäla satsningar på viktiga områden, inte bara punktinsatser inom överskottsmålets trygga stängsel.

Visionerna har lyst med sin frånvaro alldeles för länge. Det är bra att alliansen tar höjd i valrörelsen. Det öppnar för blocköverskridande uppgörelser om viktiga framtidsfrågor. Och nu måste rimligen de rödgröna partierna svara.