Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ett samtal till kommunen ska räcka

Det ska bli lättare att få kontakt med kommunen. Det ska det nya kundcentret se till.

– Du ringer en gång, och då ska du få svar på din fråga, säger Agneta Nilsson, kundcenterchef.

Annons

Från torsdagsmorgonen är Östersunds kommuns nya kundcenter i drift. Arbetet har pågått i ett år med att få i gång projektet som har kommit till för att underlätta för medborgarna när de försöker få tag på kommunens personal.

– Vi har tagit ut telefonistatistik som visar att du måste ringa uppåt fem samtal för att få tag i en person, säger Agneta Nilsson.

I kundcentret jobbar 15 kommunvägledare. Deras uppgift är att ta emot samtal och svara på enklare frågor som rör kommunens verksamhet. Om inte kundcentret kan svara på frågan skickas den vidare till förvaltningen som har hand om ärendet och den som söker information ska få svar inom två dagar.

– I snitt ska vi kunna besvara 70-80 procent av alla frågor direkt, säger Agneta Nilsson.

De flesta frågor som kundcentret kommer hjälpa till med handlar om information, upplysning och rådgivning. De 15 kommunvägledarna har rekryterats internt bland personal som redan arbetade inom kommunen. En av dem är tidigare vårdbiträdet Martine Linderos.

– Äntligen kör vi i gång. Vi har haft utbildning i åtta veckor och det är mycket som har tryckts in i huvudet, men nu är vi på gång, säger hon.

Alla kommunvägledare har fått allmän utbildning om kommunens verksamheter. Martine Linderos har även fått specialutbildning om socialtjänsten och vård- och omsorgsförvaltningen. Hon tror att kundcentret kommer fungera bra.

– Det kommer bli lättare att få kontakt med den man vill ha kontakt med och det kommer bli lättare att få svar.