Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Erja väljer sina tomtar med omsorg

Erja Flatmo öppnade sitt tomterum för nio år sedan. Hon säljer julsaker året om och har minst lika stor försäljning på sommaren. Produkterna är valda med omsorg, hon vill inte sälja pallvis med produkter för att bli rik utan tänker hellre på miljön.

Annons

Tomtar, tomtefar, tomtemor, lucia och stöpta ljus är bara några av julsakerna du hittar i tomterummet i Erja Flatmos butik Kälarne Textil & Inredning. Uppkomsten till tomterummet började för nio år sedan. Erja Flatmo sålde tomtar i butiken i Kälarne. När julsäsongen var över föreslog en försäljare att tomtarna skulle samlas i ett rum och säljas över hela året i stället för att reas ut eller magasineras.

Och det visade sig vara ett lyckat koncept, även under sommaren.

– Det finns inte en kund som inte går in där under sommaren, säger Erja Flatmo.

Många internationella kunder handlar tomtar på sommaren. Tyskar, holländare och italienare är några av de återkommande kunderna.

– Det är minst lika mycket åtgång på sommaren som på vintern.

Många som handlar är ute efter de traditionella tomtarna med mycket rött i. "Som den gamla julen" som Erja Flatmo beskriver det.

Jämtställdheten visar sig även i tomtebranschen.

– Förut var det bara killtomtar men nu har tomtemamman kommit med i svängen.

Hon har en något annorlunda syn när det gäller försäljning av varorna.

– Jag tycker inte man ska sälja allt med en mördande reklam utan jag vill att det ska finnas en tanke bakom.

Hon väljer inköp med stor omsorg.

– Jag köper inte pallvis med producerade saker för att dumpa priserna. Jag vill hellre ha kvalitet, omsorg och en tanke bakom sakerna.

Erja känner empati för de som har det tufft under juletider.

– Julen är så mycket mer än bara prylar.

Det är ovanligt att höra en butiksägare säga det du säger i dagens konsumtionssamhälle. Hur resonerar du?

– Jag vill inte konkurrera med de stora kedjorna. Jag ville starta en nisch och med facit i hand var det helt rätt tänkt. Jag kan ta ut en lön och samtidigt känner jag i mitt hjärta att jag gör bra saker och det räcker för mig, säger Erja samtidigt som hon lägger handen på bröstet ovanför sitt hjärta.

– Jag blir inte lyckligare av ett fett bankkonto.

Hon berättar hur hon har byggt upp hela butiken under flera år. Hon har fyllt rum efter rum med saker som hon gillar och har en bra kvalitét. Det tror hon är nyckeln till att hon har återkommande kunder.

– Vi behöver inte köpa mängden prylar utan bara köpa en bra grej som håller i flera år. Då slipper man köpa nytt varje år, då växer bara sopberget och naturen förstörs.