Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Erik Axel Karlfeldt i nytt månljus

Upphöjd nationalskald, ständig sekreterare i Svenska Akademien och Nobelpristagare. Ändå har Erik Axel Karlfeldt fallit lite i glömska. Författaren och forskaren Stina Otterberg kastar ett mänskligare ljus över diktaren i en ny essäbok.

Annons

Bokens titel, "Älska, dricka, sjunga, leva, dö" är inspirerad av Karlfeldts dikt "Sub Luna" (Under månen). En dikt med fem strofer, där varje strof handlar om ett av orden. För Stina Otterberg blev verben en naturlig ingång till känslomänniskan Karlfeldt.

- Det blev som fem dörrar in till hans verk. Jag går mellan liv och dikt och blandar fritt, essäformen är väldigt öppen och det gillar jag, säger hon.

Varför tycker du att Karlfeldt förtjänar att dammas av nu?

- Dels för att han har varit så otroligt betydelsefull för all litteratur som kom efteråt. Ta bara Pär Lagerkvists "Ångest ångest är min arvedel", det kommer från Karlfeldt som skriver "längtan heter min arvedel". Men framförallt tycker jag att man ska läsa honom för att han skriver så fantastiskt vacker svenska.

Att Karlfeldt inte längre läses lika flitigt beror enligt Stina Otterberg delvis på att läsvanorna förändrats sedan han var verksam. Med modernismens intåg började vi att läsa dikt och lyrik tyst för oss själva.

- Men Karlfeldts dikter är väldigt musikaliska, de är gjorda för att läsas högt. Lyriken kom ursprungligen från musiken och det finns otroligt många tonsättningar av Karlfeldts dikter. På 80-talet var det någon som räknade dem, och redan då fanns det 800 tonsättningar.

Så körsångare kan i alla fall slänga sig med Karlfeldt-citat?

- Ja, många som sjunger i kör kan nog Karlfeldt utantill utan att alltid veta om det själva.

Erik Axel Karlfeldt föddes 1864 i Dalarna som Axel Eriksson. Bondsonen Axel hade läshuvud och gavs möjlighet att studera vidare trots familjens ansträngda ekonomi. Men till slut var fadern djupt skuldsatt och tog till desperata åtgärder; samtidigt som Karlfeldt tog sin examen dömdes hans far till två års straffarbete och familjen förlorade sitt hem. Att fadern dog innan han fått uppleva sonens framgångar berörde Stina Otterberg starkt.

- Faderns öde har inte har varit så omskrivet tidigare. Karlfeldt själv pratade tydligen aldrig om det. Vissa har menat att han aldrig berör det i sina dikter heller, men där tycker jag tvärtom att det finns många far-och-son-dikter som är väldigt gripande.

Otterbergs bok lyfter även fram familjemannen Karlfeldt, och innehåller opublicerade bilder från familjens privata album. På dem syns en semestrande Karlfeldt tillsammans med de fyra barnen som han fick med Gerda Holmberg. Hon var hembiträde när de först träffades, sedan hushållerska hos Karlfeldt själv innan de slutligen gifte sig.

- Jag är uppmärksam på maktförhållanden mellan könen och visst är det här något man reagerar över. Men från den tidens perspektiv skulle man nog säga att han sörjde för dem. Sedan hade Karlfeldt en kris då han var sjuk och höll på att dö. Då skriver han dikten "Sjukdom", en slags självrannsakan, och efter det skapar han och Gerda ett gemensamt liv.

Stina Otterberg hoppas att de som läser "Älska, dricka, sjunga, leva, dö" ska hitta nycklar som öppnar upp Karlfeldts dikter.

- Jag har försökt att verkligen utgå från 2014. Jag vill också visa på teman som är helt tidlösa. Som utanförskapet. Men också naturlyriken, där är han fantastisk i sina skildringar av svensk natur, av den här sommaren som står omkring oss och är som vackrast just nu.

Lisa Boda/TT

lisa.boda@tt.se

Annons